Konservatism och kulturkonservatism är inte samma sak som Breivik

Posted on april 23, 2012

2


Roland Poitier Martinsson har skrivit om konservatismen i SVD. Det är ett ganska tydligt försök att bemöta artiklar i Aftonbladet och på andra ställen där man kopplat samman Breivik och kulturkonservatismen.  

Artikeln är viktig. Det finns folk inne i Sd som ogillar generaliserandet som Ekeroth och Jomshof och flera andra håller på med. Jag vet Sverigedemokrater som inte vill sprida hat, som hatar ordet kulturmarxism och som inte dömer alla muslimer utan tvärtom kan se något positivt i islam. De är oroade över sin, och sina barns framtid, de känner att de lever i en demokrati där de inte blir sedda eller lyssnade till och de känner att samhället förändras snabbt, utan att nån brytt sig om att fråga dem om de vill att samhället ska förändras. De är oftast konservativa, men de hatar inte.

Visst kan vi drömma oss bort och hoppas att Sverigedemokraterna försvinner från jordens yta. Men det kommer nog inte att ske, minst av allt med tanke på hur korkat övriga partier bemöter Sd. Så länge man låter Sd:s argument stå i praktiken oemotsagda, och så länge  politiskt fulspel, visionslöshet och trixande finns bland partierna kommer Sd inte att försvinna.

Då finns det ett annat alternativ: att göra generaliseringarna och hatet så politiskt omöjligt att Sd tvingas göra som V gjorde, dvs förändra sig.

Om Sd förändras, likt V gjorde, blir det med bibehållen konservativ grundsyn.

Det är en stor skillnad mellan att generalisera negativt om invandrare som ”brottsliga” eller islam som ”nazistiskt” och att vilja begränsa invandringen. Det ena är att sprida hat, det andra en legitim politisk åsikt. Hatspridande konservatism (eller vilken ideologi det än må vara) kommer jag aldrig att behandla som rumsrent i Sverige. En konservatism som vägrar generalisera negativt är en annan sak. Det är en konservatism som har existensberättigande i mina ögon.

Det är skillnad mellan att vilja sätta sin egen nation främst och att vara hatisk mot det främmande.

Jag är liberal och delar inte konservatismens grundsyn, lika lite som jag delar Vänsterpartiets grundsyn. Vänsterpartister skulle få spader om de fick veta min syn på privatiseringar. Konservativa skulle få spader av min syn på invandring. Jag vill i praktiken ha nästan fri invandring och vill legalisera de papperslösa i Sverige, dvs låta dem stanna. Dessutom är jag internationalist och tycker nationalismen oftast är ganska fånig. Så jag skulle nog arbeta mot mycket av det en konservativ, icke hatisk, sverigedemokrati står för. Men demokrati är mer än att bara vara överrens om allt. Det finns ett egenvärde i att olika ideer bollas och att olikheter finns.

Det finns viktigare saker än liberalism. Demokrati är viktigare än liberalism. Debatt och olikheter och respekten för de olika åsikterna är viktigare för mig än den liberala ideologin som sådan.

Jag är oftast inte överrens med författaren Roland Poitier Martinsson. Jag vet för övrigt att även han har en tendens att generalisera negativt om grupper. Jag har sett honom skriva saker om homosexualitet som är generaliserande. Men… det är inte samma sak som Breiviks ideologi av hat och massmord. Det är inte heller samma sak som Sverigedemokraterna med sitt legitimiserande av muslimhat och invandrarhat.

Om Vänsterpartiet har existensberättigande idag, trots sin bakgrund och sin ideologi, och Kristdemokraterna också, trots alla nazister som grundade partiet, så har också Sverigedemokraterna det. Men det hat de just nu sprider får aldrig ses som rumsrent.

Nolltolerans för negativa generaliseringar om muslimer, romer, afrikaner och invandrare är bra. Men samtidigt måste vi visa en väg ut, att det finns alternativ. Så som politiken ser ut idag får vi leva med Sd vare sig vi vill det eller inte, det är de politiska partiernas fel att Sd finns. Om man alienerar stora grupper av befolkningen skapar det problem. Att extremism ökar i vissa grupper i tex invandrarområden är en sida av samma mynt. Människor som inte känner sig sedda blir förtvivlade. Förtvivlade människor söker ofta förenklade lösningar.

Istället för att gnälla om Breiviks och Sd:s konservatism bör vi rikta in oss mot den hatiska EXTREMA konservatism som Sd idag står för. Precis som alla ideologier är konservatismen en ideologi som kan bli monstruös och hemsk i sin extrema form. Det måste vi vakta oss för…

Den som vill veta hur man verkligen känner igen en Breivikare: se här!