Svininfluensan, hysterin och föraktet för de äldre, eller: vem granskar Svd?

Posted on februari 12, 2012

3


Svd har en artiklar idag om hur Sverige och andra länder hanterade Svininfluensan. Den ska ni läsa! Man drev igenom massvaccinering på lösa grunder och det lider just nu en del personer för som fått obotliga sjukdomar på grund av vaccinet.

Men den artikeln handlar inte om massmedias roll. Ganska naturligt. Det passar Svd bättre att skylla på de elaka myndigheterna. Men handen på hjärtat, hur objektiva var journalisterna?

Inte ett smack. De drevs av masshysterin. Nu skulle det säljas och nu skulle det skrivas. Inget säljer som lite skräck. ”Folk vill veta vad riskerna är med flunsan, därför är det det vi ska skriva om” som en journalist sa till mig.

Jag har ingen medicinsk utbildning men visste ändå från den första stund jag hörde talas om svininfluensan att detta skulle bli en relativt mild och ofarlig flunsa och att allt som skrevs om den bara var hysteri. Hur visste jag det, jo för att Mexikanska myndigheter rapporterade att influensan inte skulle smitta äldre personer!

Det är nämligen så att VARJE ÅR dör många på grund av influensa. Hur många tycks de lärde tvista om. Jag minns att jag läste en rapport från Socialstyrelsen vid tiden som sa att indirekt nog mellan 2000 och 5000 dö VARJE ÅR. De siffrorna är nog att betrakta som lite osäkra. De direkta dödssiffrorna är mindre och ligger mellan 300 och 1000.

Hur som helst är 90-95% av de som dör i vanliga influensor äldre personer. Det gör att om 500 dör är alla utom 25-50 yngre i riskgrupperna äldre personer.

Alltså. Då myndigheterna rapporterade om att inga (!) äldre dog i influensan var det lätt att förutsäga att svinflunsan skulle bli en ovanligt mild och skonsam influensa.

Svenska smittskyddsmyndigheter ansåg också att flunsan skulle bli mild. Svd skriver:

Officiellt bedömde de svenska myndigheterna att 25 procent av befolkningen skulle smittas, andra siffror var 400000 till 5 miljoner personer. Mellan 50 och 100 av dem skulle dö, enligt Annika Linde på Smittskyddsinstitutet.

Massvaccinering till alla vid 50-100 döda men inte vid normala influensor med 1000 döda. vad säger det om myndigheters förakt för äldre personer?

Och säg inte att folk i riskgrupperna som var yngre nu riskerade att dö, för det gör de alltid. Som ni ser innebar Svininfluensan dubbelt så stor risk för yngre i riskgrupperna att dö än normalt.

Det var masshysteri. men Svd ska inte svära sig fria. var var de kritiska artiklarna vid tiden? Kan Svd visa upp dem om de nu är så moraliskt högstående?

Experterna visste att detta skulle bli en mild influensa. Politikerna betedde sig helgalet och drevs av skräck. Massmedia tappade all förmåga till objektivt, skeptiskt och KÄLLKRITISKT tänkande.

För övrigt. OM svininfluensan hade varit allvarlig hade svenskar dött som flugor. Jag tvingades ta flunsasprutan eftersom jag jobbar med folk i riskgrupperna. Så jag gick till vårdcentralen. Nån idiot i beslutsfattande ställning kom ju på att vacccineringen skulle ske i vårdcentralerna dit även de oroliga föräldrarna gick med sina snuviga barn. Jag minns att jag stod i kön i Gullmarsplan. I kön bredvid stod familjerna som skulle träffa vanliga läkare. De snörvlade, hostade och hade febriga ögon.

Då tänkte jag: ”fan, om detta hade varit allvar skulle detta blivit en enda stor jävla katastrof. Politikerna är GALNA!” Sen gick jag!

Jag är ledsen. Den soppan kring svinflunsan gjorde att de sista resterna av tillit jag hade till massmedia och försvann: eftersom INGEN i massmedia och INGEN politiker reste sig upp och sa: ”vänta lite nu, vad fan gör vi egentligen”?

Regeringen borde tillsätta en katastrofgrupp som utreder vad som skedde. Kommer en riktigt dödlig flunsa ligger vi ILLA till. Den borde framför allt utreda vad som hände med de kritiska rösterna. Varför tystades de? Varför kom de inte fram? En sån kommissison måste givetvis studera massmedias destruktiva roll i sammanhanget också. Dessutom. Hur fan kom det sig att WHO sa att 150 miljoner människor riskerade att dö? Vem drev fram hysterin? Läkemedelsindustrin? Politiker? Eller var det FN-organet WHO?

Vad var det jag sa?

Kermit, smittad av Miss Piggy!

Detta jag klistrar in här nedan skrev jag i september 2009. Vid denna tid hade jag ännu inte sett en enda kritisk artikel till mediaspektaklet kring svinflunsan.

Jag skrev om artikeln efter upplysningar om att Socialstyrelsens siffror kunde vara fel och skickade runt detta mail utan något svar från media.

Just denna version är den jag publicerade på min Fb-sida;

I Nya Zeeland har mindre än en procent så många dött som under en normal flunsaepidemi. I Sverige räknar man med att 35 svenskar kommer att dö, varav ca 25-30 yngre. Under ett ”normalt” år dör 500-100 människor i SVERIGE direkt av flunsan, kanske upp emot några tusen indirekt, varav de flesta, alltså 90-95% är äldre. (Alltså dör det under ett ”normalt” år ca ca 50-100 som inte är äldre utan yngre!!!)

Se Aftonbladet idag: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5772567.ab

”Hon säger att smittspridningen hittills verkar ha en något långsammare takt än man väntat, jämfört med kurvor från Nya Zeeland. I det landet, som liknar Sverige sett till befolkningstäthet, smittades totalt cirka 11 procent av befolkningen…. Baserat på siffrorna från Nya Zeeland beräknas cirka 35 svenskar dö i den nya influensan och cirka 90 invånare beräknas drabbas av sjukdom som kräver intensivvård.”

I Nya Zeeland räknar man på deras smittskyddsmyndighet med att 11% av befolkningen smittats. Men antalet bekräftade fall är färre:

”There are a total of 3150 confirmed cases of Pandemic Influenza (H1N1) 09 swine flu, compared with 3146 on 7 September. These are people who have returned a positive laboratory test for pandemic influenza (H1N1) 09. The actual number of cases of Pandemic Influenza (H1N1) 09 will be significantly higher, as only a small proportion of people with symptoms have been tested… The number of deaths from Pandemic Influenza (H1N1) swine flu where swine flu was a primary cause is 17. Other deaths are being investigated by the Coroner’s office. ”

Enkel matematik visar att 11% av ca 4,2 miljoner är ca 450.000. Av dessa har alltså ca 17 dött!

Och den ”mycket extremare” epidemi som kanske kommer till våren kommer att innebära kanske 500% fler döda, sa en journalist idag… Ok. Då dör 150, det är iallafall mindre än de kanske 1000 som normalt sett dör.

Eller betyder äldre människors liv inget i världen idag? FÖRAKTET MOT DE ÄLDRE LYSER IGENOM I DEN HÄR SVINFLUNSE-IDIOTIN! Jag funderar över varför man blåst upp svinflunsehotet och försöker skapa masspanik… Och funderar över vad svinflunse soppan säger om hur vi värderar våra pensionärer.

Smittskyddsinstitutet beskriver svinflunsan som en mycket mild flunsa, men en global sådan (= en pandemi).

http://www.smittskyddsinstitutet.se/nyainfluensan/aktuellt/hur-manga-kan-komma-att-do-av-den-nya-influensan/

”Vi räknar alltså med att ungefär 50 personer, ca 1/200 000 kan komma att dö under den första pandemitoppen om vi inte vaccinerar.”

Vilken journalist vågar utreda vem som tjänat på att skapa en sån här obefogad, galen masshysteri!

/ Torbjörn

Läs även min artikel från oktober 2010

PS

Jag fick tips om denna rapport om media och svininfluensan så det finns tydligen en diskussion om hur media skötte rapporteringen. Det är bra!