Ana Gina, eller: var är alla som är mot antisemitismen när muslimerna angrips?

Posted on februari 11, 2012

36


”Ana Gina”, dvs Gina Dirawi, har varit på tapeten igen. Hon leder ju melodifestivalen. Jag har förfärats av det hat som sprids mot henne på olika webbplatser. Det är grova tillmälen, man förvränger hennes namn till ett könsord, man skriver att ”hon är en typisk muslimsk pedofil, sådana är de allihopa”, man skriver ”ut med muslimjävlarna” man skriver ”muslimer är som nazister, Ana Gina är en av dem. De måste stoppas”…

Över hela nätet jämför man Moderaterna med nazisterna just nu.

Jag förfäras över hatet mot muslimerna och Ana Gina.

Det var en debatt om henne i slutet av förra året. På hennes hemsida hade hon skrivit att hon ansåg att israels politik mot palestinierna var nazistisk. Detta ledde till att debattörer började kalla henne antisemit.

Visst, det är smaklöst och IDIOTISKT att säga att säga att Israel, USA eller Ryssland är nazistiska länder. Lika smaklöst som alla bilder på Reinfeldt och Alliansen där man antyder att Moderaterna är nazistiska i sin äldrevårdspolitik just nu.

Men är det antisemitiskt? Man måste väl få lov att säga samma sak om Israels regering som om USA eller Alliansen. Eller? Varför ska en regering särbehandlas?

Inte för att jag håller med. Jag anser att Hamas och den våldsbejakande extremismen i området är det största problemet, inte Israel. Men ändå…

Och just nu översvämmas internet av hat mot muslimerna. Man drar alla muslimer över en kam. Man säger att islam är nazistiskt och att alla politiker som inte hatar islam är quislingar. En del av det hatet riktar sig mot Ana Gina. Och Ana Gina liksom ALLA muslimer pekas just nu ut som onda och galna och nazistiska. Man sätter likhetstecken mellan muslim och galen islamist och därmed också individuella muslimer som Ana Gina.

När Ana Gina gjorde sin smaklösa jämförelse mellan israel och nazismen pekade hon inte ut alla judar som galna, onda eller nazistiska. Det är däremot det exakt det som horderna av så kallade ”anti-islam-aktivister” gör på nätet, men mot muslimerna. De pekar ut muslimerna som onda och Ana Gina betraktas som en typisk ond muslim, en av de som västerlandet är i ”krig” mot.

Men var är alla de som reagerade då Ana Gina skrev sin smaklöshet nu? De kommentarer som fälls mot muslimer just nu, och som fälls mot Ana Gina just nu är miljoner gånger värre än det Ana Gina skrev om Israel.

Just nu sprids i Sverige, som jag i nästa vecka kommer att visa, den filosofi som massmördaren Breivik hade. Ett Tryckfrihetssällskap har bildats. I deras Facebooksida sprids inlägg efter inlägg, artikel efter artikel som jämför muslimer med nazister, kallar muslimerna pedofiler och vill kasta ut eller antyder att man kanske bö ta till vapen för att försvara Sverige mot dem, och de kallar liberaler och vänsterfolk ”quislingar” eftersom de inte hatar muslimer. Det är samma tänkande som Breivik har. Det är sjukt, vidrigt och galet.

Tänk om de hade sagt samma sak om judarna…

Vore det inte bra om vi som är mot antisemitism reagerar när man gör samma sak mot andra folkgrupper, kulturer och religioner, som antisemiter gör mot judarna? Iallafall ser det snyggare ut att inte sila myggor och svälja kameler!

PS

Och jag vet att rubriken är missvisande och provokativ. Det finns aktivister mot antisemitism som reagerar BRA och är aktiva mot hatet mot muslimerna också. Det är bra och rätt. Men så gör inte alla. Varför kan vi inte bemöta ALLT hat, vare sig det är vålkdsbejakande islamister som sprider hat mot Europa eller judar, eller Sverigedemokrater som hetsar mot islam, eller antisemiter som drar alla judar över en kam?

Jag mår faktiskt ganska illa över allt hat där man drar alla muslimer över en kam, som sprids just nu. Byt ut muslim mot jude och islam mot judendomen så ser ni.

Jämför hatet mot muslimerna med allt skit nazisterna skrev om judar så ser ni varför jag mår illa!

PS 2

Jag har följt detta extremt noga sen 2009 nu. Den hatfilosofi som Breivik stod för sprider sig: Det kommer jag att visa i artiklar framöver.

Denna artikel har med ett lustigt fenomen att göra som numera får mig illamående. Ibland ser man nån som är aktiv mot antisemitism skriva mot nån kommentar någonstans som hen sett där nån uttalat sig antisemitiskt. Då kikar jag på den sidan eftersom jag är så funtad att jag givetvis också vill protestera mot det, och jag ser då den kommentaren och den står bland hundratals kommentarer där muslimer dras över en kam och demoniseras.

Då undrar man hur den människa är funtad som på den sidan bara ser den enda kommentar som uttrycker hat mot judar, men inte de hundratals som uttrycker hat mot muslimerna som grupp.

Jag protesterar alltid när någon drar alla judar över en kam. Men fan, det börjar bli lite jobbigt att protestera varje gång folk drar muslimerna över en kam med liknande ord som mot judarna. Det går ju liksom inte. Om man kollar på debattforum på nätet, på Fb, tidningars kommentarsfält översvämmas de sidorna med hat just nu. jag skulle få sitta och klicka ctrl+V konstant, dygnet runt, med en text. Så mycket är det.

Kommenterat på Fb.