En tanke om liberalism, islam och fördomar.

Många liberaler är islamofober. Det är ironiskt, eftersom de just är liberaler. De anser att sånt som huvuddukar eller religiös uppfostran eller bön är ett hot mot friheten och liberalismen i landet.

Folk får tycka och tänka vad de vill, bara de inte tänker som muslimer, typ… Mysigt och liberalt!

Jag har mött många muslimer i mina dagar så jag har ingen noja.  men det är intressant att studera fördomarna ett ögonblick.

Det som slår mig är att många muslimer, kanske de flesta, oberoende av politisk tillhörighet är bra mycket mer liberala än de antimuslimska liberalerna. De har inga problem med att folk smiska varandra på bdsm-klubbar eller homosexuella fester eller ateister eller porr, bara de slipper blandas in i det.

Frågan är vad som skulle ske om den islamofobe liberalens barn, och genomsnitts muslimens barn, skulle besluta sig för att bli något som  föräldrarna inte vill, i muslimens fall nåt föräldrar inte vill ENLIGT MYTERNA OM islam… Ens liberalism och människosyn märks tydligast i vad man accepterar att ens barn gör… Vad skulle ske om den islamofobe liberalens barn blev muslimer. Intressant!?

Troende muslimer ogillar nog oftast porrklubbar (liksom troende kristna i pingstkyrkan eller statskyrkan oftast gör). Men muslimers toleransen för de ickemuslimer som går på porrklubbar är bra mycket högre än islamofobiska liberalers tolerans för islamsk bön och moskéer!

Det vill jag bara ha sagt!

5 thoughts on “En tanke om liberalism, islam och fördomar.

  1. Myt? Jag har också mött många muslimer. De är rädda för sina egna familjemedlemmar när de skaffat svensk pojkvän! Rädda för att bli mördade alltså.
    DET är vad JAG har växt upp med att se. Det är vanligare än vad du tror och det har INGENTING med porrklubbar eller liknande att göra.

  2. och… islamofobisk är också fel ord att använda. jag exempelvis skiter blanka sjutton i vad någon har för religion, det som är rent ut sagt livsfarligt är MÄNNISKOR inom religioner som i religionens namn skadar andra. Rättfärdigar könsstympning, övergrepp, barnäktenskap, misshandlar och MORD.
    Det är något som de ambrahamitiska religionerna förespråkar i sina skrifter, och skrifterna är föråldrade och anpassade efter en annan tid för längesedan – problemet är att människor idag tar till sig dessa uråldriga skrifterna som om de var skrivna idag och därmed rättfärdigar brott mot mänskliga rättigheter.

    Människor som lever efter dessa uråldriga regler är inte alls liberala – speciellt inte när det gäller deras barn.
    Jag har ett antal gånger fått plåstra om min (muslimska) väninnas rygg efter att hon blivit misshandlad av bröderna i huset för att hon varit trotsig mot den ”högre” makten – männen i hushållet. Dessa tjejer lever så varje dag, och de vågar inte anmäla sina familjer av rädsla att bli hittade, slagna och dödade av sin egen familj!
    Den som kallar MIG för ”islamofob” för att jag VET och har SETT hur det går till är inte värd att alls prata med.

    Man ska inte glorifiera folks kulturer om man inte har en aning om hur de som verkligen lever i dem har det, ej heller ska man klanka ner på sådant man inte vet något om.
    Men vi som vet då? Vi som har hjälpt flickor att fly från sin egen familj… Ska vi hålla käft bara för att det anses ”bäst”?

  3. Jag har inga problem med islamsk bön och moskéer. Inte heller slöjor och liknande. Tvärtom så står jag upp för muslimers rätt att utöva sin religion på samma villkor som andra religioner. Det innebär samma rättigheter och samma begränsningar som exempelvis kristna, judar, hinduer och ateister. Till exempel tycker jag inte att man ska få ha heltäckande slöjor (niqab osv) om vi ska ha maskeringsförbud. Antingen eller. När det kommer till lagstiftning så ska religion, kön och ras inte ens vara parametrar. Inga undantag för religioner, jag vill ha ett 100% sekulärt samhälle.

    Barnuppfostran är en svår fråga. Visst har föräldrar det yttersta ansvaret för sina barn men barn måste ha vissa rättigheter också. Barn är trots allt individer även innan de har blivit myndiga. Det är fel och bör vara förbjudet att utsätta barn för saker som ger men för livet, exempelvis omskärelse. Det handlar om barnets frihet, inte föräldrarnas. Egentligen tycker jag att det är fult gjort att döpa småbarn också men det är ändå harmlöst. Något som däremot inte alls är harmlöst är att gifta bort barnen mot deras vilja, under hot som ”annars är du inte längre vår son/dotter”. Det var flera på min gymnasieskola (mitten av 90-talet) som av sina föräldrar tvingades åka ner till mellanöstern för att gifta sig (med någon de inte ens kände) så fort de tog studenten, trots att de inte alls var var speciellt religiösa. Det är inte frihet, att tvingas välja mellan religion och ett påtvingat äktenskap eller att bli utstött ur släkten.

    Om jag någon gång skaffar barn (vilket nog aldrig lär hända) så skulle nog den största möjliga revolten vara att bli religiös (oavsett religion) men om det är något de själva har valt så skulle jag förstås acceptera det.

    Något jag har absolut noll förståelse för är de som lämnar sitt land för ett annat och sedan vägrar att bli en del av det landet, t.o.m. föraktar landets befolkning till den grad att de inte accepterar att barnen blir kära i någon som inte kommer från ens hemland. Vill man leva som i Irak så kan man göra det i Irak, typ. Jag skulle aldrig ens komma på tanken att inte vilja beblanda mig med mitt nya lands befolkning om jag flyttade till ett annat land, det är en absurd tanke och är inget annat än renodlad rasism.

    Till sist vill jag poängtera att jag är fullt medveten om att det bara är en minoritet av alla invandrare och muslimer som har anledning att ta åt sig av detta inlägg. De flesta invandrare och muslimer sköter sig ypperligt och är välkomna inslag i den svenska kulturella floran. De som står och gormar ”allahu akbar!” under föreläsningar har jag dock inte mycket till övers för. Det är ungefär som när kristna förstör prideparaderna i baltikum. Samma pack, olika religioner.

  4. Tack, Torbjörn, för att du tar ställning. Tack för att du kan, och vågar ta ställning, och du räds inte förrädar- eller PK-stämpeln. Jag har sagt det och jag säger det igen, coh min erfarenhet står sig för varje ”liberal” som introducerar sig – liberalismens värsta fiende är de absoluta majoriteten av de som kallar sig liberala. Att det ska vara så förbannat svårt att se till vad individen gör och låta folk ta ansvar för sina egna gärningar. Att det ska vara så svårt att hålla sig från islamofobi, eller låta bli att neutralisera denna rasistiska människosyn. Det är ju inte de eller deras nära som drabbas, så vem bryr sig? Du gör det, och du förtjänar respekt för det.

  5. ”Det är ironiskt, eftersom de just är liberaler. De anser att sånt som huvuddukar eller religiös uppfostran eller bön är ett hot mot friheten och liberalismen i landet.”

    Det är nog inte de yttre attributen dessa personer vänder sig emot, utan snarare de värderingar som finns bakom, det som Sanna talar om ovan. Man kan inte kovända och säga att mångkulturen och invandringspolitiken är ett hot, så då försöker man tricksa så gott man kan med slöjförbud och annat i hopp om att det ska ge något slags assimileringseffekt.

    Man kan kalla dessa liberaler skenheliga överlöpare. Men jag tycker ändå att det är bättre att man vaknar istället för att likt Bagdad-bob påstå att allt är som det ska.

Kommentera

