Manipulerades bloggtoppen?

Posted on oktober 26, 2011

0


Igår hamnade Bloggtoppen i nyheterna, för första och sista gången. En hackerattack ledde till att alla lösenord blev offentliga. Jag fanns på Bloggtoppen också för min personliga blogg och var med om något mycket egendomligt som kanske bör diskuteras nu… Min besöksstatistik, och besöksstatistiken för några andra bloggar, var abnormt hög där.

Det var bloggaren Jinge som tipsade mig om detta. I november förra året skrev han:

Du Torbjörn!

När man kollar din blogg på Bloggtoppen så har du haft 2017 besök under
veckan. Men enligt samma räknare så har du haft 652 (!) utgående träffar
från själva Bloggtoppen. Jämför man med alla bloggar så borde du ha haft
12-13 utgående träffar, men icke, du har haft 652. (Data från lördag 13/11
09.20) I mina ögon tyder detta på att någon försöker manipulera Bloggtoppen…

Jinge jämförde med sin egen blogg som hade 18.000 besökare och lite över 100 utgående träffar. Utgående träffar är då antalet gånger någon hade klickat på min länk inne i Bloggtoppen.

När jag kollade upp detta såg jag att en del andra bloggare hade samma konstiga statistik och skrev:

Nu ser jag att Varjagers blogg, Kent Ekeroth och Ett hjärta rött också har runt 700 utlänkar. Så det är sannolikt en bugg. Jag har mailat Bloggtoppen.

Sen såg jag att det fanns liknande problem i avdelningen för modebloggar där en del bloggare som registrerats för 10.000 besökare hade tusentals utlänkar från Bloggtoppen. Jag mailade ägaren och sen dess har jag inte brytt mig om den sajten. Mitt intryck av den blev inte bättre av att jag mailade 4 mail och aldrig fick svar.

Nu läser vi hos Petzäll att ägaren av Bloggtoppen hade så usel säkerhet på sin blogg att han satt sitt lösenord till admin och sitt inloggningsnamn till admin. Och han hade usel säkerhet på sin sajt. Ja, Dessa klantigheter kan ju förklara varför statistiken blev som den blev också. Men är det hela förklaringen? Varför var Bloggtoppens utgående träffar så höga för mig och några andra? Manipulation?


Posted in: Uncategorized