Petzällgate och drömmen om magiska trollstavar

Posted on oktober 25, 2011

7


Drömmen om att lösa problem utan att arbeta är nog lika gammal som mänsligheten. ”Tänk om man kunde vinna på lotto och lösa alla problem”, eller ”tänk om en talangjägare såg mig idag, här på tunnelbanan, och rekryterade mig som modell”… Lite av det tänkandet anser jag låg bakom det absurda petzällgate idag på morgonen. 

Han finns bara på film!

Ingen har väl missat det nu, antar jag. Någon kapade William Petzälls twitteradress och spred tweets med lösenuppgifter till vad man sa var journalisters e-postkonton. Hur det nu är med det vet vi inte riktigt. Troligen kom lösenorden från en hackning av Bloggtoppen förra månaden.

Hur som helst så twittrades det en hel del om detta. Själv gjorde jag retweets och spred informationen som kom fram,  men i mina egna kommentarer upprepade jag:  ”vi behöver källorna”, ”var källkritiska”, ”följ Sverigedemokraterna nu också, inte bara Petzällkontot”, ”vi vet inte VEM som twittrar”.

Det var lite lustigt. Twitter av hundratals meddelanden om att nu är ”sverigedemokraterna slut”, ”de är rökta”. De som skrev detta var 100% säkra på att det var Sverigedemokraterna som hackat journalister, precis som tweetsen från petzällkontot skrev.

Ja, jag är ingen vän av Sd, det vet alla som följer mig. Men, jag förvånas över hur man köpte detta lätt!

Det är en sak att sprida nyheter och tweets om att Petzäll påstår detta och vilja veta OM det är sant. men hur många utgick från det? En annan att ryckas med och tro att det som någon twittrar ÄR sant, på grund av någon sorts önsketänkande att det ”vore bra om det var sant”…

Kanske beror det på att så många som är mot Sverigedemokraterna egentligen bara drömmer om att hitta en lösning på att Sd existerar och får stöd, utan att arbeta för det. Som om det skulle räcka att man bara blundar och öppnar ögonen, också är de borta från svensk politik? Eller som vänstern gör, att bara man saboterar och skramlar med nycklar och blåser i fåniga visselpipor så försvinner de nog…

Nej, så lätt är det INTE! Nu låter jag tjatig, för detta har jag sagt ett antal tusen gånger. Sverigedemokraterna får stöd för sina idéer och argument och det finns bara ETT sätt att stoppa Sd, och det är genom motargument och bättre idéer, och genom att avslöja Sd:s argumentation!

Detta har jag sagt ganska ofta de sista två åren och också försökt lägga fram idéer och motargument. men drömmen om ett quick fix, om att man ska hitta en politisk trollstav, svänga den, säga simsalabim och trolla bort Sd, är stark, alltför stark. Elelr som vi såg idag, drömmen att någon klantig sverigedemokrat ska hitta en trollstav och råka trolla bort sig själv och sitt parti, liksom av misstag!

För helvete! Harry Potter finns bara på film!

Vi är människor, inte någon hollywoodproduktion, för oss finns bara en sak som duger: hårt arbete och ännu mer hårt arbete! Det behövs motargument, idéer, nya lösningar, engagemang för medmänsklighet, mot stereotypa rasistiska idéer om folk från andra kulturer. Inte en massa pipiga prinsessor och prinsar som drömmer om riddaren som ska komma och rädda dem, och hela kungariket!

Jag håller inte ofta med Sverigedemokraterna, men idag gör jag. Några av de som är mot Sverigedemokraterna saknar huvud! Plocka upp det från marken och ANVÄND det! det är bara tre år till nästa val och då behöver vi folk som kan ta debatten MOT Sverigedemokraterna och det behövs lösningar på integrationsproblem och demokratiska problem som gör att folk dras till Sd!