Om rökning och rökförbud…

Som liberal har jag alltid stött rökförbudet på arbetsplatser och på restauranger. Astmatiker eller folk som hatade tobaksdoft var utestängda från i praktiken hela Sveriges nöjesliv innan rökförbudet. Att de inte hade någon plats att vara på var en grov kränkning av deras rätt att slippa förtryck. Men nu har det slagit över åt andra hållet. Nu ska man förbjuda rökning på arbetstid, oavsett hur eller var man röker, och idag är det rökarna som inte har nån plats att vara på.

I ett samhälle måste man tillgodose ALLAS rätt och både rökare och icke-rökera ska ha rätt att kunna jobba, kunna gå på restaurang och ta en öl.

Det är inte svårt att lösa. Med fläktar och liknande.

Jag läste ett bra inlägg hos Scaber Nestor. Jag citerar:

Idag rökförbud.

Vad blir det morgon?

För när det kommer till förbudsnissar så kommer det inte att sluta med rökförbud, för det handlar om något så simpelt som att inte inse att ens egna värderingar passar in på alla människor.

Om personer som vill påtvinga andra sina moralistiska värderingar får ett finger, så kommer det att bli mer och mer förbud, allt för att få folk att bete sig som dem, inte via argument för det håller sällan för granskning, utan i slutna sällskap bestämma att förbjuda det som går utanför deras norm.

Visst, många personer är beredda att gå med på rökförbud för att det ligger nära dem själva, men tänk på att  (egen uppfattning) det ofta är samma personer som driver på om rökförbud som är för andra förbud, som amning på öppen plats och/eller gårdsförsäljning av vin.

Mer läsning: Mina Moderata KaramellerSuspensoargTanten på KantenArsinoeDaniel HedénkommungranskarenCalle RehbinderProjoSvensk MyndighetskontrollRick Falkvinge.

3 thoughts on “Om rökning och rökförbud…

  1. Vad det gäller frågan om totalt rökförbud på arbetstid så handlar det väl till syvende och sist om en arbetsledningsfråga. Spelar väl egentligen ingen roll vad jag gör istället för att arbeta, må det vara att röka, peta naglarna eller svara på blogginlägg; gör jag inte mitt jobb gör jag inte mitt jobb. Därför är det ju onödigt att precisera en aktivitet som jag inte får göra, det är ju fortfarande min chefs jobb att ”se till” att jag gör det. Nu menar jag inte att bossen ska stå som en slavdrivare, man har ju naturligtvis ett eget ansvar också. Men sitter jag bara av min tid, eller röker eller vad jag nu gör, så borde ju arbetsgivaren ta sig en funderare: vem är den där jeppen egentligen? Behövs han överhuvud taget? Har jag missat i mitt ansvar att delge arbetsuppgifter och/eller förmedla vikten av att utföra arbetet? Vad kan jag göra för att den här situationen inte ska kvarstå?

    Frågan är också om det hela egentligen inte bottnar i ett, i mina ögon, förlegat synsät på arbete och arbetstid. Arbetstiden är väl, i de flesta fall, ganska ointressant? Vad jag gör, vad som uträttas, är väl det som ligga i fokus. Om jag har ett arbete att utföra, och som ska vara klart vid en viss tidpunkt, så är det väl egalt hur och framför allt när, jag utför det. Bara det är rätt utfört och i tid.

    Rökförbud i övrigt på arbetsplatsen håller jag med dig; andra ska inte behöva lida på grund av ditt missbruk. Jag ska inte heller vara snarstucken och kommetera argumetationsfelet i att hänvisa till ett slipery slope-argument. Ooops, gjorde visst det i alla fall 😉

  2. Just det, rökarna har ofta en förmåga att ägna mycket tid just åt rökningen… vilket ju minskar effektiviteten.
    Visst, man får ta ihjäl sig själv genom att röka.
    Men man ska inte ha rätt att sprida giftet till andra! Och det är svårt att undvika att sprida röken (inte bara doften, utan själva giftet) eftersom på de flesta arbetsplatser sitter inte rökaren inlåst för sig själv, utan han/hon måste samarbeta och kommunicera fysiskt med andra, med icke-rökare.

  3. Fast Lars Erick. Det handlar knappast om rätten att röka PÅ arbetsplatsen, utan på speciella områden på arbetsplatsen (rörutor typ….). Då fungerar det. Utom om man stinker rök efteråt.

Kommentera

