Häxprocesser på riktigt i Afrika

Posted on juli 4, 2011

0


Idag rekommenderar jag en artikel i Sydsvenskan om förföljelse av påstådda häxor i Afrika. 10.000 tals människor, dödas eller misshandlas varje år på grund av att de ses som häxor. Sds skriver om en av de drabbade:

De andra barnen vill inte sitta nära mig. De går långa omvägar eftersom de tror att jag bär på häxkrafter. Om jag rör vid något, ett bord till exempel, så tror de att bordet är smittat av mina onda krafter.

Min pappa blev anklagad för att ha dödat flera människor i den by jag kommer ifrån, han blev misshandlad och dödshotad. Vi flydde hela familjen till Gnani och det här flyktinglägret, där människor som påstås vara häxor kan få skydd. Tre år senare dog min far, men vi vågar oss inte härifrån. Hoten från vår hemby lever kvar; folk tror att häxkrafterna har gått över till oss andra. Vi är dömda att leva här resten av livet.

Det är få barn i lägret som har möjlighet att gå i skolan. Jag är den enda i familjen som studerar. Jag är ofta rädd, men drömmer om att studera vidare bland människor som inte vet varifrån jag kommer, på högskolan. Och bli arkitekt.”

Läs artikeln här!

För mer information

Unicef om barn som anklagas för att vara häxor (nyhet, 2010)

Unicefs rapport om häxjakterna på barn (PDF, 2010)

BBC om häxjakterna (2010)

Posted in: Utrikespolitik