Debatt med Carina Hägg (S) om sexköp: Vem vill kontrollera kvinnokropparna egentligen?

Posted on juni 27, 2011

8


På twitter har man många intressanta diskussioner. Jag hade en med Carina Hägg, Socialdemokratisk riksdagskvinna. Den korta dialogen fick mig att tänka på en sak…

Motståndarna till sexarbetets legaliserande säger att de vill förbjuda ”prostitution” eftersom ”kvinnan” (sexarbetaren är alltid per definition en kvinna hos dem) ”har rätt till sin egen kropp”. Ingen ska få ”våldföra sig” på henne genom att ”sälja och köpa och kontrollera kroppen”… Men… Är det inte exakt detta som motståndarna till sexarbetarna gör? De säger att sexarbetarna är omyndiga ”offer” och tar med VÅLD kontrollen över deras liv. Det är motståndarna, inte de frivilliga sexarbetarna, som kräver rätten att bestämma över de frivilliga sexarbetarnas kropp!

Gör inte de själva precis det som moralisterna säger att de vill skydda sexarbetarna från?

Carina skrev:

Centerpartister: odla cannabis – släpp loss detta knark och sälj kvinnor för att utnyttjas sexuellt. Tar de helt över efter Maud?
Jag svarade:
@CarinaHagg Vad gör du med alla frivilliga sexarbetare? Har du hört vad de vill? De vill ha rättigheter som arbetare, inte ses som offer.
Svar från Carina:
@Jerlerup som bekant är C-folk inte för anställdas rättigheter men att sälja folk är ingen rättighet, Tvärtom, är vi skyldiga att stoppa
Svar från mig
@CarinaHagg Nej men S borde vara det. Har SEXARBETARNA rätt att sälja sig? Har de rätt att dlippa ses som omyndiga offer?
@CarinaHagg ”vi”… Öööh, med vilken rätt vill du bestämma över den frivilliga sexarbetarens kropp?
 @CarinaHagg och varför antar du att sexarbetaren är kvinna och köparen man?
Carina svarade
@Jerlerup och varför talar legaliserarna inte om att hon, vanligast, börjar utnyttjandes som underårig
Jag svarade:
@CarinaHagg Han, vanligast. Vet du inte det ska du gå tillbaka och läsa på! Du pratar ännu över huvudet på frivilliga sexarbetare, Carina!
@CarinaHagg För övrigt. Om en person utnyttjats som underårig, ger det dig då rätt att bestämma över dennes liv, över huvudet på denne?
Carina svarade:
@Jerlerup verkar ha missat över 10 årsdebatter, du har en del att läsa på. – så gör det, läs på
@Jerlerup då inte ens barnen vill ni skydda för övergrepp, avslöjande avskyvärt
 Jag svarade

@CarinaHagg Suck! Vem har sagt nåt sånt som det om barnen, jag!?

@CarinaHagg Och du vill inte debattera vidare… Eller? Varför vågar ni inte debattera detta?
@CarinaHagg Jag återvänder till ämnet: vore det inte bättre att skilja mellan frivilligt och ofrivilligt sex?

@CarinaHagg Hur gynnar det kampen mot övergrepp att definiera även frivilligt sex som ”kriminellt”? (Det drabbar sexarbetaren också!)

Jag fortsatte efter ett tag
@CarinaHagg Du är tyst! Ok. Om du månar om att kvinnor ska ha rätt till sin egen kropp, bör ni sluta bestämma över huvudet på kvinnor!
@CarinaHagg Om man inte vill att ”män” ska ”kontrollera” kvinnokroppar så kanske NI ska sluta att vilja kontrollera kvinnors kroppar!
Carinas svar
@jerlerup Att tala om sexköparnas ansvar vållar alltid högt tonläge även om inte från alla

Jag svarade…

@CarinaHagg Nu menar jag allvar. Finns det frivilliga sexarbetare Carina? Vad ger dig rätt att bestämma över deras kroppar?

Carina

@jerlerup jo vi fick sexköpslagen och har fått den stärkt samt ratificerat konventionen mot trafficking

@jerlerup jag har…träffat prostituerande här och bl.a. I Thailand, även organiserade

(eventuellt fortsätter detta)