Behovet av olika infallsvinklar

Posted on juni 25, 2011

1


På 90-talet besökta jag en del företagare i Stockholm. Då märkte jag att det finns en speciell grupp företagare som alltid hade Internationalen, Proletären eller Vänsterpartiets material liggande hos sig, sida vid sida med Svenska Dagbladet och Veckans Affärer.  

Eftersom dessa alltid var för en fri marknad, verkade fenomenet lite speciellt. Varför prenumerererade dessa personer Internationalen och la fram den så alla kunde se?

Med tiden kom jag fram till att de hade den där främst för att se hur affärskontakterna reagerade. Om affärskontakterna reagerade negativt eller posititivt…

Jag pratade med en företagare om detta en gång. Han sa att han brukar ta med den han ska göra affärer med på lunch. Väl där var det intressanta för honom hur öppna de var för andra infallsvinklar än de egna och hur de tar emot det oväntade.

Jag förstod exakt vad han menade. han kunde kasta ur sig sånt som på ytan verkade konstigt. ”Visst har miljöpartiet rätt, att vi borde avveckla alla industrier…” ”Visst har miljöpartiet fel, det gör inte så mycket om elefanterna utrotas, lite skit i luften har ingen dött av…” Vi borde förstatliga alla banker”, ”vi borde avveckla staten”…

Jag såg honom träffa en nära affärsvän en gång. Då förstod jag. Han bedömde folk direkt och indirekt på hur de hanterade det han sa. Om de kunde slänga käft kring ämnet och dessutom var lite insatta i tankegångar som var annorlunda för det egna sättet att tänka.

Så varför preunmererade han på Internationalen?

För att få idéer till diskussionerna och för att se hur kontakten reagerade. En företagare som reagerade besvärat på att se Internationalen bredvis Svenska Dagbladet var nån man skulle se upp för.

Dessa företagare var nästan alltid väldigt lyssnande och empatiska personer. Men ALLTID kreativa problemsökare. Samtidigt hade de en ganska provokativ stil.

Jag känner stor sympati för det sättet att tänka.

Det är enormt viktigt att betrakta ett problem från många olika håll och att möta åsikter som är annorlunda än de man har själv!

Sen är det så i min värld att jag måste följa både vänsterns och högerns åsikter. Högern pratar oftare om frimarknad, vilket jag tror på, det gör inte vänstern (mer än för att hacka på marknaden). Vänsten å sin sida gräver fram detaljer om barnfattigdom, utförsäkringar, sociala problem, som jag bryr mig mycket om, medan högertidningarna och högerdebattörerna struntar i detta.

Förhoppningsvis kan vi bygga ett liberalt empatiskt alternativ idag som förenar vänsterns patos för de sjuka, funktionshindrade och utförsäkrade, som vill att staten  garantera allas rätt att slippa slås ut och avskrivas, med högerns idéer om de fria marknaden (och helst en ÄNNU friaren marknad än vad den så kallade högern vill idag)!