SL, Stockholmståg och pendeltågen till Gnesta (1)

Posted on juni 22, 2011

4


Se den update jag skrev längst ner!

Igår, den 21/6 var jag för tredje gången på kort tid med om att tåget från Södertälje Hamn till Gnesta inte inväntade tåget från Stockholm till Södertälje. Tåget som ska gå 18.07 enligt tidtabellen hade gått när Stockholmståget kom fram 18.09. Enligt tidtabellen (och SL:s kundtjänst) SKA det invänta Stockholmståget i 8 minuter. Jag börjar bli lite trött på detta!

Så nu letar jag efter vem som är ansvarig för sträckningen!

Jag ringde kundtjänsten på SL igår och de fick inte, eller kunde inte, lämna ut namnet på stationsansvariga eller ansvariga för sträckorna (!). Jag fick alltså ringa centralväxlarna nu på morgonen.

Jag gjorde det och fick några namn. Men jag noterade att varken SL eller Stockholmståg verkar ha någon lista på ansvariga chefer för olika sträckor eller stationer lättillgängligt. Hur kommer det sig? Är det så få som ringer och söker chefer för att klaga? Hos Stockholmståg verkade man inte ens förstå min artiga fråga om att få prata med ansvariga i chefsposition. Då förstår jag att inget händer. Cheferna måste få höra klagomålen.!

I SL:s växel sa man att Helene Jacobsson, som ansvarar för kontakten med trafikentreprenörerna, bör (!) vara ansvarig. 08-6863270. I Stockholmstågs växel sa man att Mats Granath, trafikchefen, bör vara ansvarig. 073-6615505. E-post.

Det kanske är fel personer. Jag lovar att följa upp med mer information i annat blogginlägg!

Jag skriver ner mina frågor här.

1) Det är extremt viktigt för oss som bor i Gnesta att tågen, så länge som möjligt, inväntar varandra. 8 minuter står det att tågen ska vänta. Jag förväntar mig därför att Gnestatåget väntar MINST 8 minuter!

2) Att det ska vara så svårt att nå ansvariga chefer är inte bra. Om man bemödar sig att ringa SL:s kundtjänst ska det gå att få tag på ansvariga för sträckor eller stationer. Gör om och gör rätt! Givetvis gäller detta både för SL:s ansvariga och Stockholmstågs ansvariga. Om de inte vill ta emot samtal ska de inte heller vara chefer!

3) Jag hoppar på tåget i Rönninge. 1741 ska det gå ett tåg till Södertälje Hamn. 1756 går nästa. Tåget 1741 är försenat med mer än 5 minuter mer än 50% av resorna. Ca var fjärde resa är förseningarna 15-20 minuter. Jag vet inte hur många gånger jag gått på 1741 tåget ca 1756, när det andra ska avgå. Vad beror detta på och vad ska SL och Stockholmståg göra åt det?

/Torbjörn Jerlerup 

UPDATE

Helena Jacobsson säger sig inte vara rätt chef och vet inte vem som är det, säger hon men påpekade att kundtjänstens chef är Isak Dan. Kundtjänsten och SL:s växel påpekade återigen att de inte vet (!) vilka som är ansvariga chefer för sträckningar, stationer, eller tidtabeller eller någontiong, fast kundtjänsten antydde att de fått order att inte berätta. De var klart störda att jag visste vem som var chef för kundtjänsten, det var tydligen klassificerad information som skulle vara hemlig.

Jag kontaktade Sörmlands Länstrafik och Gnesta kommun också som båda sa att SL medvetet undanhåller namnen på ansvariga chefer (!) och telefonnummerna till dessa eftersom annars skulle de bli helt nerringda.

Jo, jag kan förstå det! Men så får det inte gå till.

För helvete! I vilket annan statligt/kommunalt eller läns- bolag MÖRKAR man oficiellt vilka som är ansvariga chefer och förbjuder (!) folk att kontakta dem!?

 

 

Posted in: Uncategorized