Om perfekta system…

Posted on juni 12, 2011

1


En kristen, liberal vän frågade mig hur jag ser på liberalismen. Jag sa så här:

Två saker är viktiga här. 1) Jag tror på friheten. 2) Men… Jag tror inte att det finns perfekta system. Inte ens liberalismen är ett perfekt system.

Många springer omkring och jagar det perfekta systemet hela tiden. Kommunister säger att om man låter staten sköta allt blir det bra. Icke pragmatiska libertarianer säger samma sak, men om marknaden. Kristna säger att kristus (eller nån kyrka) ska genomsyra allt så funkar det, medan muslimerna tror på sharia och Allah.

Men teologerna bevisade redan för hundratals år sen att det inte finns perfekta system. Jag tänker på Ibn Sina (Avicienna) som för över tusen år sen sa att ”Allt i världen bara handlar om att skapa sånt som är mer perfekt. Bara Gud är perfekt och det ögonblick någon människa, ens någon djupt religiös, säger sig besitta absolut kunskap om det perfekta, gör denne sig till en gud, till Guden själv, Allah…”

De kristna mystikerna sa att religion handlade om att ”närma sig sanningen” inte att nån påve, elelr nån annan, skulle besitta sanningen!

Friheten är det viktiga för mig. Släpp saker så fria som möjligt, för det skapar välstånd. Bort med tullar, privatisera, låt vuxna få frihet att skapa sina livsvägar, och göra misstag. Det skapar ett samhälle som går framåt, som utvecklas. Som blir mer ”perfekt” (för att göra en teologisk liknelse) hela tiden.

Som kristen kan man säga att detta handlar om att släppa lös vår skaparkraft, såsom skapade i Guds avbild. Att göra de under Kristus pratade om, att försätta berg!

Och ju fler människor som kan delta i denna skapelseprocess, ju bättre. Det handlar om att ge var människa maximal frihet! Ja, jag skulle säga att var människa har RÄTT till friheten, till maximal frihet.

Inget system är perfekt

Men systemet är inte perfekt. Ett fritt samhälle utvecklas, men på varje nivå av utvecklingen finns risker att folk faller mellan stolarna.

Detta är inte i sig fel.

Vi kan inte utvecklas utan att begå misstag. Kristus hade inte varit Kristus utan  att frestas eller plågas i Getsemane. Dessutom finns folk som föds med funktionshinder eller får det under livet och som inte heller kan hänga med om allt bara släpps helt fritt. De har lika stor rätt till frihet som alla andra.

Därför pratar jag om vad man skulle kunna kalla ”skyddsnät. Dvs att samhället inte bara har en plikt att tillgodose allas rätt till frihet utan att också garantera att alla har en MÖJLIGHET att skapa sig en frihet.

Därför är jag för medborgarlön. Man skapar ett skydd som gör att folk inte KAN falla ner i den djupaste fattigdomen. Dessutom behövs liknande sätt att garantera att folk kan få sjukvård utan att behöva tigga om att KANSKE få det från stiftelser och fonder. Funkisars rätt behöver också garanteras. Hjälpmedel, assistans, pengar.

För mig handlar det om att skapa ett system som gör att staten märks så lite som möjligt i ditt liv. Men blir du sjuk, brinner ditt hus ner, blir du långtidssjukskriven och ekonomin rasar ihop, då finns staten ändå där för dig.

Varför är detta viktigt?

Jo, för att jag tror att välstånd skapas genom frihet. Ju FLER som kan vara med och bygga samhället, ju mer välstånd får samhället. Därför är det ekonomiskt slöseri av gigantiska mått att låta folk slås ut Förutom den moraliska aspekten).

Välstånd skapas av maximal frihet, och det kan innebära att staten får gå in i vissa fall, annars förlorar man denna maximala frihet och ekonomin går sämre. Det är en avvägningsfråga! För mycket statlig påverkan = mindre frihet men även för lite statligt skydsnät = mindre frihet!

Inom fysiken pratar man om ”frihetsgrader”. Ju fler håll ett ting har möjlighet att röra sig mot, ju mer ett ting kan ”göra” = ju fler frihetsgradet. Så tror jag om människan och mänskligheten!

Som sagt.

A) Det finns inga perfekta system. Jag tror inte att man löser allt om man bara släpper allt fritt. Då förutsätter man att folk beter sig 100% rationellt och ”perfekt” och det gör folk inte. Vilket är bra, för de misstag vi gör, de kriser vi går igenom, bidrar till att utveckla oss som människor. (Själens dunkla natt, etc, som vi pratat om förr).

B) Om människor individuellt och som mänsklighet utvecklas bäst genom frihet och kriser, betyder detta att nån peudodarwinism därför är bra, med att folk slås ut? Nej! Om folk slås ut minskar antalet människor som kan vara med och skapa välstånd!

C) Därför behövs ett system som tillåter folk att utvecklas fritt, som tillåter folk att gå igenom kriser, men som inte slår ut folk.

D) Samtidigt som de som inte har nåt annat val, och behöver stöd, får stöd. T.ex. de funktionshindrade. Allmosor och välgörenhet kan aldrig ersätta en RÄTTIGHET.

Så resonerar jag. Därför är jag Liberaldemokrat. Och därför är min huvudsakliga inspirationskälla libertarianerna. 

******

OCH GÅVE EN GUD I sin gudomsnyck OCH I plötsligt överdåd
åt vårt förgängliga människoliv odödlighetens nåd
– då vore mycken ängslan förbi, men all kärlek OCH skönhet jämväl,
OCH då vore icke EN skugga kvar av vår skapande själ.
OCH allt som själen ger glans OCH klang skulle mista sin trolska makt.
Det skulle brista, OCH hela vår värld skulle bli som EN ökentrakt.
OCH aldrig skulle ett gulnat blad, som virvlar TILL jorden ner,
låta oss känna att något stort OCH gripande sker.
OCH släktets trotsigt fåfängliga drift att bryta förintelsens bann
skulle aldrig driva kvinna och man att brinnande famna varann.
OCH aldrig EN dröm med sin månesnö skulle doftlösa nätter beströ,
ty själen är bara Det hos vårt liv, som vet att vi måste dö.

/Bertil Malmberg