Thomas Bodström bar ansvaret för katastrofen i Göteborg 2001!

Vi närmar oss mer och mer 10 års dagen av kravallerna i Göteborg inför EU-toppmötet 2001. Det mesta som debatteras handlar om polisövervåld. Och ja, om någon är mot polisövervåld så är det jag! Men att skylla allt på polisen för att det blev kravaller i Göteborg 2001 anser jag är att förvrida och förvanska historien.

Ansvaret för katastrofen 2001 var regeringens. I huvudsak Thomas Bodströms, eftersom han var justitieminister! Han förhindrade att polisen agerade effektfullt mot de vänsterterrorister som planerade sabotage i Göteborg inför toppmötet. Han agerade dessutom inte för att få kommittéerna för de officiella motdemonstrantionerna att ta avstånd från Afa och svarta blocket.

Timbro har rätt!

Timbro ska fira globaliseringens seger vid tioårsdagen av Gbg 2001. Jag har anmält mig till deras globaliseringsfest den 15/6. I inbjudan skriver Timbro så här:

Nu har det gått tio år sedan gatstenarna yrde. Göteborgskravallerna blev kulmen på det globaliseringsmotstånd som hade vuxit under flera års tid. Vad höll på att hända med världen? Samtidigt fanns det de som såg hur marknadsekonomi och demokrati minskade fattigdomen världen över och att det faktiskt var mer globalisering och kapitalism som behövdes för att rädda vår jord. Det är också tio år sedan Johan Norbergs världsberömda bok Till världskapitalismens försvar (Timbro) publicerades.

Detta har fått många att bli arga på Timbro (Ex. Beelzebjörn och Elin Grelsson)

Inte jag. Inte i detta fallet! Jag välkomnar detta. Det är bra! I tio år har man ältat polisens ansvar och inte sagt ett pip om regeringens och Bodströms ansvar och man har i praktiken romantiserat det svarta blockets och vänsterterroristerernas roll.

Jag återpublicerar ett inlägg  jag skrev för några dagar sen.

*****

Det svarta blockets och AFAs ansvar

Det ni ser på bilden här nedan är den affisch AFA, Antifascistisk Aktion spred i Göteborg innan toppmötet 2001. Orsaken till kravallerna var inte polisen, utan Afa, och att alla i de officiella sammanslutningar som var mot toppmötet gullade med detta Afa. Ytterst bär justitieminister Thomas Bodström ansvaret, eftersom han visste, eller borde ha vetat vad Afa planerade. Ändå agerade han inte. Och efter toppmötet såg han stillatigande på när den svenska poliskåren smutskastades!

Jag följde utvecklingen innan toppmötet. På Afa:s forum och hemsidor ute i Europa, och det s.k. ”svarta blockets” hemsidor, där Afa ingick,  pratade de om sabotage, och om de ”kul” saker man kunde göra med slangbellor,  järnrör och gatsten, tex banka ner poliser och krossa McDonalds fönster. Och polisen skulle de provocera sa de. Om polisen betedde sig för vänligt och fredligt skulle man provocera dem så det blev konflikt och kaos!

Någon tid innan toppmötet publicerades affischen ovan. Jo, jo… ingen dialog… Sabotage… ”She is mad and mean…” Och ska gå genom stan som godzila…

Att Afa planerade sabotage var knappast någon nyhet för någon. Det ”svarta blocket”, som de ingick i, brukade ju förbereda sabotage inför varje toppmöte. Men ändå släpptes de in i den s.k. ”Götborgsaktionen”, dvs samarbetsorganet för protesterna mot EU som förberedde demonstrationerna. När man pratade med Göteborgsaktionen om Afa sa de i praktiken bara ”fuck off” och la på luren. Vänsterpartiet var värst, för dem var Afa ”våra goda vänner”…

Det absolut värsta var att Göteborgsaktionen  tillät motdemonstranterna att vara maskerade. Något som enbart det våldsfixerade Afa och deras allierade gynnades av. Man sa att det var för att skydda dem från nazister… Jo, hej, kom och hjälp mig!

Vilka som här ingick i Göteborgsaktionen ser ni längst ner i denna artikel. Vänsterpartiet, Grön Ungdom, Fältbiologerna och Miljöpartiet, bland annat…

Ingen gjorde något mot den väntade Afa-stormen. Polisen FICK inte (ordern kom direkt från regeringen och Thomas Bodström) och de andra motdemonstranterna brydde sig inte.

Därför blev det kaos från början. Polisen slog till mot Hvitfeldtska (där Afa-folket lagrade gatsten och stålrör) och sen urartade allt. Resten är historia…

Efterspelet

Efteråt skedde något mycket underligt.

Regeringen utredde kravallerna men tonade ner betydelsen av att det ”svarta blocket” och Afa, de som drev fram kravallerna, också ingick i organisationskommittén för motdemonstrationerna,

Utredningen la i praktiken all skuld på polisen. Trots att polisen var bakbunden och inte kunde eller FICK göra ett skvatt. Sen exploderade allt.

Idag 10 år efter kravallerna är det dags att rentvå den svenska polisen en aning, anser jag!

Det första steget vore att publicera Afa:s affisch från INNAN toppmötet 2001. Än idag har, så vitt jag vet, ingen svensk tidning och inget svenskt TV-program publicerat denna affisch. Efter det vore det kanske på sin plats att ställa en och annan fråga till de politiker som villigt hoppade i säng med Afa och det svarta blocket.

Ytterst bär Thomas Bodström ansvaret. Han var justitieminister då. regeringen bakband polisen. Regeringen ingrep inte mot att Göteborgsaktionen gullade med terrorister. Regeringen smutskastade efteråt svensk polis och la skulden på dem!

Innan Göteborg 2001 pratade jag med polisen. Jag hade ju sett hur svarta blocket förberedde terrordåd. När jag fick tips kontaktade jag polisen i Göteborg och Stockholm.

Vi kan inte göra något, sa de… Regeringen har beslutat att afa ska behandlas som normala demonstranter. Politikerna har bestämt att vi inte FÅR inte agera förrän något sker i Göteborg, inte före…

Vem gav den ordern?

Göteborgsaktionen

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Jag publicerar

16 thoughts on “Thomas Bodström bar ansvaret för katastrofen i Göteborg 2001!

  1. Jag har som du säkert inte något alls emot att man flyttar en del av ansvaret uppåt. Bodström är ingen favorit, och du brukar göra din research bra, vad jag vet.

    Jag hyser inte heller någon överdriven sympati med idioterna som började vräka gatsten omkring sig, och vandalisera butiker.

    Däremot är jag lite förvånad över formuleringen ‘rentvå polisen’, med tanke på att dessa ertappades med att manipulera bevismaterial?

  2. Ja jag vet att det är provokativt men… Innan Göteborg 2001 pratade jag med polisen. Jag hade ju sett hur svarta blocket förberedde terrordåd. När jag fick tips kontaktade jag polisen i Göteborg och Stockholm.

    Vi kan inte göra något, sa de… Regeringen har beslutat att afa ska behandlas som normala demonstranter. Vi FÅR inte agera förrän något sker i Göteborg, inte före!

  3. Jag tror att den korrekta facktermen för en händelsekedja orsakad av en serie idiotiska beslut, olyckliga händelser och mänsklig dumhet är ‘clusterfuck’.

    *suck*

    Det skulle iofs kanske inte se lika snyggt ut på Timbros flyer?

  4. Jag har aldrig läst något som publicerats av Timbro som inte fått mig att må illa som en konskevens av den kväljande kliniska självgodhet som dom hålller sig med.

    Lägg till detta att allt dom skriver har som ENDA syfte att öka vinsterna hos dom företag som politrukerna tjänar.

    Därvidlag skiljer dom sig inte på en enda punkt från LO trots att man lyckats att få hela högern att tro motsatsten.

  5. Utredningen la i praktiken all skuld på polisen. Trots att polisen var bakbunden och inte kunde eller FICK göra ett skvatt
    ——————————————-
    Sköt dom inte en person?

    Tvingade dom inte ett stort antal helt oskyldiga att ligga på blöt asfalt i timmar medan dom pissade på sig samtidigt som man kallade gråtande tonåringar trevliga saker som ”vänsterfittor”?
    Hur relativiserar näringslivets anställa springpojkar det?

  6. På vilket sätt tycker du att polisen fick hålla tillbaka?

    Vilka saker tycker du att polisen borde fått göra som de var förhindrade att göra enligt dig.

  7. Nej Simeon. Som liberal vill jag inte ha förbud mot det. Men…

    Jag skulle inte heller anse att en rörelse i sina led har maskerade demonstranter är värd ett ruttet lingon ens!

    = Jag skulle aldrig samarbeta med en organisation som tillåter maskerade demonstranter!

    /T

  8. Essbeck. Vad skulle du velat att polisen gjorde om det varit nazzar som öppet i tidningar, affischer och interna forum förberedde sig för att bränna synagogor, slå ner poliser och gå fram som ”godzillor” i stan?

    Det finns lagar mot sånt!

    Men viktigast av allt vore det att få Göteborgsaktionen att inte inkludera dessa nazister som respekterade organisationer sida vid sida med V och Mp!

    /T

  9. eller så kan du(Jerlerup) ju ägna ungefär en och en halv timma och lyssna på P3 Dokumentärs dokumentär om GBG ’01?

  10. @T

    Tycker det är för enkelspårigt för dig att konsekvent döma ut alla former av maskerade demonstranter. Just i det här enskilda fallet går det utmärkt, men annars då?

    När det var på vippen att det blev revolution i Iran 2009 så ägde det bland annat rum en manifestationer i Sverige till stöd för den gröna rörelsen. Flera av människorna på plats (i Jönköping) bar munkavlar och liknande då de fruktade att om de kom med på bild skulle deras släktingar få betala för det nere i Iran.

    Vidare, för extremt stigmatiserade och marginaliserade grupper kan en maskerad demonstration nog vara det enda alternativet, det eller nätet då.

  11. Hej.
    Jag bor i göteborg, och var faktiskt på plats, inte som aktivist men som åskådare.
    Redan långt innan någonting hänt hade polisen staplat containers utanför hvitfeldska gymnasiet, och skapat en sluten borggård.
    De maskerade demonstranterna blev insamlade direkt.
    Den där Hellekant tillhörde snarare någon sorts utkant, polisens arbete som jag såg det är inget att vara stolt över, jag ger gärna Bodström skulden, men det som hände under de kravallerna är inget som någon grupp bör yvas över.
    Jag är inte överdrivet förtjust i de autonoma grupperna, men av det jag såg med mina egna ögon så bär poliserna ett stort ansvar för händelserna.

  12. Ja… Och det är inte konstigt med tanke på att det svarta blocket o AFA var i Hvitfeldtska, det svarta blocket hade utannonserat att de skulle löpa amok i Gbg och dessutom samlades det högar av metallrör och gatsten där inne…

    Det hade varit grovt tjänstefel av polisen att INTE agera kraftfullt.

    Sen förstår jag inte hur naiva de som var inne på hvitfeldtska var. ”Ah, men halleduttinen vilken fin stensamling du har, själv virkar jag grytlappar och samlar på dem…” Eller?

    Och organisationskommittén som kom på den SMARTA idén att låta afa och svarta blocket dela samma sovställen som vanliga demonstranter… Ah, men, kom igen! *facepalm*

    /T

  13. Med tanke på att afa sa att de skulle löpa amok som godzillor i stan var det rätt att samla ihop maskerade demonstranter också från Afa/svarta blocket. Helt rätt!

    Sveriges lag tillåter att man agerar innan skadegörelse börjar. Så har tex polisen arresterat nazister på väg för att sabotera synagogor ibland.

    Problemet var inte det. problemet var att polisen inte fick agera förrän svarta blocket verkligen VAR i stan, och att politiker gullade med Afa!

    /T

  14. Faktum är att polisen borde ha arresterat varje öppen medlem av Afa innan toppmötet. Ja, jag menar det.

    Se på affischen!

    Det är förberedelse till brott!

    Tänk dig att affischen haft en brinnande synagoga istället och att afa lovat att gå fram som godzillor mot judarna, så förstår du! Svensk lag tillåter att man agerar vid sån förberedelse till brott!

  15. Lagligt?

    Inte genom att arrestera varje medlem av organisationen eller genom att tvinga oskyldiga småtjejer att pissa på sig därför att man tvingar dom att ligga på mage i timmar på kall blöt asfalt under det att kan kallar dom vänsterfittor.

Kommentera

