Myten om förbudet mot nationalsången vid skolavslutningar…

Posted on maj 27, 2011

19


Sommarlovet närmar sig och dessutom sjätte juni, Sveriges Nationaldag. Traditionsenligt börjar därför Sverigedemokrater spamma internet med vandringssägnen att det numera är förbjudet att sjunga nationalsången i skolorna, och att svenska flaggan är förbjuden i skolorna. Dessutom gnäller de över att invandrares kultur representeras på nationaldagen.

Jag har alltid tyckt att denna vandringssägen är speciellt lustig.

Om man besöker skolor vid tiden för skolavslutningarna ser man att det är de invandrartäta skolorna som mer än alla andra skolor flaggar med svenska flaggan. Dessutom är invandrare oftast bättre på nationalsången än genomsnittet.

Det man slutat sjunga är diverse gamla psalmer. Nationalsången sjungs som förr, och lika ofta som förr, dvs inte i alla skolor. När jag var liten sjöng vi den alltid den 6/6, inte vid skolavslutningen.

Förresten. På tal om det. har ni tänkt på att vår svenska nationaldag  i praktiken blivit invandrarnas dag i Sverige. Det är invandrarnas och knätofsarnas dag… Nästan alla andra stannar hemma. Det måste vara skönt att fira nationaldagen numera eftersom t.o.m Sverigedemokraterna håller sig borta från de evenemangen. Det är väl för många invandrare på de officiella tillställningarna, antar jag.

Eftersom invandrarna vill fira Nationaldagen är det kanske inte så konstigt att det blir mycket invandrarkultur där då. För övrigt kan väl ytterst få ”svenskar”, och ännu färre Sverigedemokrater, dansa hambo, schottis och slängpolska numera…

Personligen bryr jag mig inte så mycket om svenska flaggan. Jag är kosmopolit och ser världen som en enhet. Nationalism har jag sett nog av och jag undviker det!

Men jag kan förstå att folk som tvingats byta hemland oftast har ett större behov av att rota sig i det nya landet. Därför är det inte konstigt att våra invandrare firar Nationaldagen mest av alla. För dem betyder flaggan enormt mycket, det är deras sätt att skapa sig en identitet, och gro nya jordfasta, djupa, rötter.

Tänk på det nästa gång nån på Facebook frågar om du är för eller mot att förbjuda Nationalsången…

/Torbjörn Jerlerup

Posted in: Uncategorized