Stoppa deportationen av Marzieh Kamangar

Posted on maj 25, 2011

3


KAWA ZOLFAGARY har ett angeläget inlägg om den planerade utvisningen av en kvinna som varit politiskt aktiv i Kurdistan och som hotas av utvisning när som helst. Att man utvisar folk till Iran som varit politiskt aktiva (eller som är homosexuella) är en ren skandal. Iran är ett land med både tortyr och dödsstraff för politiska motståndare till regimen! Självklart ska hon få stanna. Att hon dessutom riskerar straff för att hon lämnat sin man gör bara fallet än mer ömmande!

Så här skriver Kawa:

Innan jag kom till Sverige bodde jag och min familj i ett guerillaläger i Kurdistan. Mina föräldrar var medlemmar i en frihetsrörelse som blivit bannlyst av den iranska regimen och vi levde under ständigt dödshot. När jag var fyra år gammal blev en man ihjälskjuten bara hundra meter från bostaden jag befann mig i. Den mannen var farbror till en kvinna vid namn Marzieh Kamangar.

Marzieh har bott i Sverige sen tre år tillbaka, hon är politisk flykting och liksom min familj har även hon ett dödshot väntande på sig ifall hon återvänder till Iran. Vilket hon nu kommer att göra mot sin vilja. Migrationsverket har beslutat att deportera henne och just nu befinner hon sig i förvar i Märsta. De har meddelat henne att utvisningen kan ske redan idag. Det enda som kan rädda henne nu är ett brett folkligt uppror och att media uppmärksammar fallet. Så jag ber er om hjälp, hjälp mig att hjälpa Marzieh. Jag har telefonnummer direkt till Marzieh själv, hon talar främst kurdiska men förstår lite lätt svenska. Berätta för så många ni kan, sprid vidare länken till denna text, ring en journalist, bidra med det ni kan för att förhindra att en kvinna skickas in i döden för att hon engagerat sig politiskt.

Mer information om Marzieh Kamangar finns även i Facebookgruppen. Denna information är därifrån:

Marzieh är en 31-årig kurdisk kvinna som har flyttats till Migrationsverkets förvar i Märsta i väntan på utvisning. Hon kommer från en familj där 15 personer, därav hennes far och två farbröder, har avrättats av den Iranska regimen på grund av kampen för frihet och demokrati. Marzieh är själv politiskt aktiv och har stöd från flera politiska partier. Genom att utvisa Marzieh dömer Migrationsverket och den svenska regeringen henne till döden. Vi kräver att Marzieh ska få stanna kvar i Sverige.

Läs Kawa ZOLFAGARYS blogg för mer uppdaterad information. Kontakta honom på twitter här!

Posted in: invandring