Vad hände Johanna Sjödin i lördags, och varför?

Posted on maj 19, 2011

12


Jag har läst Johanna Sjödins blogginlägg om hur vakterna vid T-banan hanterade henne i lördags. Jag följer detta mycket noga och skriver detta blogginlägg så att rätt folk ska veta att de har ögonen på sig. Johanna har många vänner och många vill nog ha en förklaring från SL, vaktbolaget och polisen!

Johanna SjödinLäs vad hon skriver om hur hon blev behandlad av vakterna och polisen här: 

http://johannasjodin.se/2011/05/19/lob-har-blivit-ett-satt-att-straffa-buset/ 

Jag lovade ordningsvakterna att gå vidare med ärendet och det har jag också gjort. Jag har polisanmält frihetsberövandet, övervåldet, fått skador dokumenterade på sjukhuset och berättat vad jag varit med om för olika personer. Det är otroligt viktigt för mig att ordningsvakter inte kan komma undan med att godtyckligt frihetsberöva personer och gömma sig bakom att de druckit alkohol. Om de skulle frihetsberöva alla som hade samma berusningsgrad som mig i lördags, ja då skulle de tvingas att tvångsförvara de flesta personer som vistas utomhus och reser med tunnelbanan under helgerna. Att vara påverkad av alkohol är inget brott alls, men ändå behandlades jag som en brottsling.

Ordningsvakter och poliser har lärt sig att kunna ta för givet att komma undan med maktmissbruk och grova tjänstefel, men det är allas vårt ansvar att försöka arbeta för en förändring. Att inte låta oss skrämmas, utan istället göra missförhållanden och egna erfarenheter offentliga, det vore en bra början

Om du som läser detta var där och kanske såg hur ordningsvakterna behandlade mig, så får du mycket gärna höra av dig till mig på blogg@johannasjodin.se.

PS

Kontaktuppgifter till folk man kan maila till.

Wennerholms sekreterare: hakan.filipsson@politik.sll.se

Wennerholm: http://www.moderaterna.net/christer/kontakt/  

SL: http://sl.se/sv/Verktyg/Kontakta-oss/Skriv-till-oss/  

Vice VD: madeleine.raukas@sll.se

VD: Goran.Gunnarsson@sll.se

Läs även Erik Laakso och Damon Rasti samt Emil Isberg