Det är inte Sverigedemokraternas fel!

Posted on maj 16, 2011

40


Det var val igår. Valdeltagandet var lågt och speglade nog ganska bra folks intresse för val och politik. Det sorgliga är att politikerna är arga på väljarna, att de är lata och inte röstar istället för att de ställer frågan VARFÖR folk inte röstar. Sanningen är ju att de inte röstar eftersom politikerna gör något fel. Att Sverigedemokraterna gått framåt i valet speglar samma sak.

Jag är dödstrött på politikernas sätt att hantera Sverigedemokraterna. Fortsätter de hantera Sd som de gör nu får partiet 12% till valet 2014 och idioterna i de andra politiska partierna förstår inte detta!

I över 100 blogginlägg varnade jag före valet 2010 att Sd skulle komma in i riksdagen om politiker, media och Expo fortsatte att bara censurera och kasta skit på Sverigedemokraterna. Jag sa att Sd får stöd eftersom folk är trötta på bristen på visioner, lösningar och ärlighet inom de andra partierna.

Jag varnade att man bara kan bemöta Sd genom att förändra politiken i stort och genom att bemöta Sd:s argument och idéer!

Samma sak nu i val 2011.  Partierna körde på precis som förra valet och… valresultatet blev därefter! Sd bemöttes med hån, smutskastning, tal om deras nazzeförflutna och tystnad. Och vänstern mötte dem med skrik, skrän och stenkastning. Men Sd vinner bara stöd genom dessa metoder.

Så nu säger jag igen! Sd:s argument och idéer måste bemötas, annars står de oemotsagda!

Läs gärna vad jag och Michael gajdtiza skrev efter förra valet; J’Accuse! Sluta gnäll på Jimmie och Erik och de andra – problemen heter Juholt, Reinfeldt, Björklund och Ohly!

Beelzebjörn, en Norrköpingsbloggare, jag följer regelbundet, har skrivit om valet i Örebro. och Västsverige. Två artiklar först en om valet och sen ett tillägg om intergitetsvacuum. Den sista artikeln är intressant, så här skriver han bl.a.:

Grejen är den att jag trots all denna idioti, och trots att partitopparna nu passar på att ta ut generösa löner från sin partikassa ovanpå riksdagslönen, är fullkomligt övertygad om att Sverigedemokraterna är mer uppriktiga i sina politiska ställningstaganden än en populistisk planta som Jan Björklund.

De inspirerar sina väljare. De har lyckats göra sig till underdogs. Hur solida deras argument är är av sekundär betydelse, för deras motståndare i gammelpartierna har eroderat sitt förtroendekapital till närapå noll. Medan allt fler tappar tron på sina gamla partier, och politikerföraktet växer, vet Sverigedemokraterna precis hur de ska bära sig åt för att maximera sitt väljarstöd i grupperna de riktar sig till. De är knappast PR-genier, men de behöver inte vara det, eftersom konkurrensen är så oerhört intetsägande medan de skräckslaget klamrar sig fast i mittfåran.

Varför ska jag lita på sossarna när de sviker dyra löften så snart de anar en avvikande bris i opinionsvindarna? Varför ska jag tro på moderaterna när deras tal om frihet visar sig vara blå dunster?

När pratade de senast med lite glöd och övertygelse om framtidsvisioner som var något mer än kissnödiga försäkringar om att allt ska vara lika bra som förr? Samma gamla lösningar levererade med nya one-liners från PR-firmorna. Samtidigt gör man allt man kan för att hindra gammelmedia från att släppa in nya frågor eller perspektiv i debatten, för man vet ju hur DET går

Den här bloggen har kommit att handla mycket om integritetsfrågor. Mer och mer har jag börjat inse att min största beef är med makthavarnas TOTALA AVSAKNAD av integritet.

Vill man inte se SD kapa 12% i nästa val, är det hög tid att skaffa sig lite.

Dn, Tokmod, dn, Expressen,  Expressen, Gp, Svd, svd, Svd, Gp, dn, dn, dn, ab

Läs även andra bloggares åsikter om