Förintelseförnekande, hur bekämpas det bäst?

Posted on maj 15, 2011

3


En vän skickade en artikel till mig som jag har läst nu på morgonen, av en person som vill förbjuda förintelseförnekande i  Storbritannien. Min vän undrar vad jag anser!

It is these attempts by Nazi-sympathizers to mobilize against each other that must be prevented. Those who proactively deny the Holocaust to further their own personal or political agenda cannot be allowed to propagate bigotry. A coherent definition of Holocaust Denial as an act of racism, to be punished under existing laws as racism, is called for.

Du undrade vad jag tyckte om det och jag ska svara med John Stuart Mill.

‎”De, som söka undertrycka en åsikt äro icke ofelbara; de hava ingen rätt att avgöra frågan å hela människosläktets vägnar och att utestänga varje annan person från möjligheten att själv bedöma den. Att förhindra meningsutbyte är att tillmäta sig själv ofelbarhet…

Den fullständiga vanan att rätta och fullständiga sin åsikt genom att jämföra den med andras är så långt ifrån att orsaka tvivel och ovisshet vid åsiktens tillämpning i praktiken, att den fastmer är den enda säkra grunden för ett rättmätigt förtroende till densamma. ” /J.S.Mill 

Jag är liberal och anser att allas åsikter ska skyddas. Men jag anser inte detta eftersom jag är nån korkad relativist. Nej jag gör det för att jag jämt och ständigt ser att fri debatt är det bästa botemedlet mot rasism, galenskap och övertro. Övertro, rasism och gamla unkna, mögliga värderingar växer och sprids genom okunskap!

Ta fram trollen i ljuset och säg deras namn så försvinner de, hette det i de gamla folksagorna. Problemet är att idag vill man låta trollen vara kvar i mörkret, för att bekämpa dem så, och kan längre uttala trollens namn, för det vet man inte! Hur ska man då bli av med dem?

Ropen på censur och förbud mot rasister och förintelseförnekare gör bara dem starkare. Ropen på censur, och mobbingen, mot de främlingsfientliga Sverigedemokraterna funkade ju t.ex. inte alls, förra året!

Redan idag är det stora problemet att de flesta inte kan ta debatten mot förintelseförnekare. De flesta kan bara svara saker som ”jamen alla vet ju”, eller ”alla experter säger” eller ”du är dum” och detta stärker förnekarens argument och gör att de som lyssnar till debatten anser att förnekaren vinner!

Handen på hjärtat, hur många svenskar kan bevisa att förintelsen ägt rum, eller inte? Inte många! Lika få som kan bevisa att jorden snurrar runt solen och inte tvärtom, antar jag. Kan du göra det ens?

Vi har ett skolsystem som går ut på att proppa folk fulla med fakta, inte att lära folk dra egna slutsatser och återskapa vetenskapliga upptäckter och hitta fakta så man verkligen VET vad som skett i historien.

Om du verkligen vill bekämpa förintelseförnekare ska du se till att ge folk kunskap och argument mot dem!

Så här skulle jag göra. Citera Mein Kampf och Rosenbergs böcker… Lägg ut kopior och översättningar av Völkische Beobachter och de Sturmer på nätet så folk kan läsa vad Hitler och nazzarna sa att de ville göra redan på 20-talet. Lägg ut de dokument som till och med förnekaren David Irving erkänner som sanna, där Hitler beordar masssvält i Ukraina och Ryssland (ca 10 miljoner ryssar och ukrainare förintades genom svält.) och jämför med bevarade dokument med order om förintelse av judarna. Lägg fram dokumenten om nazisternas förintelse av funktionshindrade och jämför med vad nazistisk media skrev åren innan de drog igång den förintelsen! Ge folk en chans att ta ställning själv, så att de VET vad som hände!

Och ställ frågan om vad det innebär att förnekarna säger att alla judar ljuger! Konsekvensen av det är oerhörd!

På samma sätt stoppas rasism och främlingsfientlighet, genom argument och kunskap!

Vad vi än gör ska vi, för guds skull, inte kriminalisera förintelseförnekarna!!! Då kommer ännu färre att se deras argument och ännu färre kommer att kunna argumentera mot dem!