EU skapar digital järnridå!

Posted on maj 5, 2011

0


Jag rekommenderar dagens inlägg av Michael Gajditza på Liberaldemokraternas hemsida. Det följer här:

Nu vill EU införa filtrering av internet centralt som är tänkt att skapa ett ”enhetligt och skyddat internet” i Europa.

”I februari höll EUs ministerråd ett hemligt möte det juridiska forumet, Law Enforcement Work Party (LEWP), där politiker diskuterade planer på att skapa vad som kan beskrivas som ett virtuellt schengenavtal.  Avtalet skulle kräva att europeiska internetleverantörer blockerar ”olagligt innehåll” utanför EUs gränser baserat på en central svartlistning av webbplatser. Det är ännu inte känt vad som räknas som olagligt innehåll.”   

Det är tidningen Computer Sweden som berättar detta i en artikel idag och det är bara att konstatera att attackerna mot ett fritt internet och därigenom även mot ett öppet och fritt samhälle fortsätter i en takt som närmast får sägas vara accelererande.

Christian Engström har skrivit en artikel kring detta som är riktigt bra som du hittar här.

Detta väcker några frågor som jag menar måste få ett svar.  Vilken inställning har Sverige haft vid mötet med ministerrådet? Vem har representerat Sverige? Varför dessa ständigt återkommande hemliga möten?

Jag har tidigare börjat känna en allt större tveksamhet till EU som EU nu utvecklas. Om det här är ett förslag som vinner gehör och till slut ska genomföras så kommer det för min del att innebära att jag personligen slutligen ändrar min EU uppfattning till att bli odelat kritisk och jag kommer även att försöka få med mig Liberaldemokraterna på en sådan linje.

Det finns en gräns och att filtrera/censurera internet för mig och för alla andra EU medborgare på motsvarande sätt som man gör i t.ex Kina, som vi ju för övrigt tidigare kritiserat för just detta, innebär att den gränsen både är nådd och överskriden.

/Michael Gajditza