Det är inte Medhelp, det är politikerna, som bär ansvar!

Posted on april 29, 2011

0


Medan tre miljarder människor tittar på bröllopet i England, och jag mest irrat omkring på jakten efter deklarationsblanketter, har jag funderat på det här med SOS-alarm. Medhelp, som nu fått ta över SOS-alarm i Uppsala, Västmanland, Södermanland och samt Gotlands kommun, är nämligen ganska kända för en sak de gjorde 2009…

Medhelp hade då kontrakt på Sjukvårdsrådgivningen i Värmland. De ville spara pengar (för att maximera vinsten) och försökte göra det genom att minska den genomsnittliga tiden som sköterskorna pratade i telefon med folk från 7 minuter till tre och en halv minut. De sköterskor som klarade att hålla tre och en halv minut skulle få en bonus på en tusenlapp per månad.

Till slut backade Medhelp. Efter händelsen blev det en livlig debatt. Den debatten har kommit upp nu igen efter beskedet att de tar över SOS-alarm i flera landsting.

Men kom igen. Det är faktiskt inte Medhelps fel att det blev så 2009. De agerar som vilket annat privat bolag som helst skulle gjort, dvs de skär ner utgifter och försöker maximera vinsten. Felet att det blev som det blev i Värmland 2009 är politikernas som trodde att privatisering av sjukvårdsrådgivning kan hanteras på samma sätt som när man privatiserade sjukhusens caféer och kiosker!

För det är rena galenskapen att privatisera något sånt som SOS-alarm eller sjukvårdsrådgivningen UTAN att ge regler och ramar för vad ett företag får, och inte får, göra.

Jag ska nog ta kontakt med de landstingen Medhelp slutit avtal med nu om SOS-alarm, och be att få kika på avtalet. Om inte landstingen noga begränsat vad ett företag får göra för att vinstmaximera kommer Medhelp givetvis att försöka effektivisera och… SPARA! Och sparar man fel kommer folk att dö!

Sen undrar jag varför inga av de korkade politikerna i Värmland som såg vad Medhelp gjorde, att de satte en bonus på 1000 kronor, förstod vad det skulle leda till!? Privata företag vill effektivisera, och SKA effektivisera. men sjukvårdsrådgivning och SOS-samtal är inte en vara som vilka lakrissnören eller smartphones som helst, eller som skatterådgivning på en bank, eller så… Där kan det vara bra att effektivisera och minska tiden för ex. säljsamtal. Om man försöker effektivisera genom att dra ner tiden för vart samtal i ett säljföretag, är det en sak, i sjukvårdsrådgivinings- och SOS-samtalsbranschen en annan…

Det leder till att de anställda kommer att se tusenlappen framför sig som det hägrande målet för månaden… GIVETVIS!

Marknadsekonomi och privatiseringar är bra men man behöver inte vara dum bara för att man vill privatisera. Det behövs klara och tydliga regler för vad företag får och inte får göra i vissa samhällsviktiga tjänster, som t.ex. i sjukvården och larmcentralerna.

Posted in: ekonomi