Digital och kulturell allmänning

Posted on januari 26, 2011

1


Idag rekommenderar jag denna artikeln om att Kungliga Biblioteket vill börja digitalisera sina samlingar, inklusive manuskript och sånt. Intressant. Speciellt begreppet kulturell- och digital allmänning är användbart.

http://www.idg.se/2.1085/1.364859/kulturarvet-ska-finnas-pa-natet

Det viktiga med digitaliseringen är i stället möjligheterna att nå ut. Pelle Snickars talar gärna om att man skapar en digital kulturell allmänning där det finns tillgång till vårt gemensamma kulturarv.

– Bland biblioteksfolk kan det finnas en slags rädsla för vad som ska hända med Strindbergs manus om de läggs ut på nätet. Jag kommer från ett annat håll, jag ser det inte så. Jag tycker det är spännande att se vad som händer när alla som är intresserade enkelt får tillgång till hans manus.

– Det jag tycker är ännu intressantare är att se vad som händer när allt det där vi inte tycker är så värdefullt också blir tillgängligt.

Digitalisering är en dyr process. På KB finns 20 miljoner objekt, förutom böcker handlar det om affischer, bilder, handskrifter och reklamtryck.

– Visst är det dyrt, det är därför som jag försöker skapa en debatt och lyfta fram behovet av en digital politik. Men man kan fråga sig om staten på sikt är intresserad av att anslå 350 miljoner om året till en verksamhet som inte finns på nätet och bara riktar sig till ett litet fåtal.

I övrigt rekommenderas Amanda Briheds artikel om Liberaldemokraterna. Samt Scaber Nestors artikel om Per Nuder.

—————————————————-

Liberaldemokraterna

Jag är en av grundarna till Liberaldemokraterna.

Men åsikterna på bloggen är mina egna…

Vad är Liberaldemokraterna?

Liberaldemokraternas Facebookgrupp —– Twitter: http://www.twitter.com/Lib_dem

Vår hemsida, som är under byggnad, finns på:

www.liberaldemokraterna.com

***

Lägg till Jerlerup på twitter genom att klicka här!

—————————————————-

Läs även andra bloggares åsikter om 

Posted in: internet