Vad (S) kan göra mot Sverigedemokraterna!

Nu är det tumult inne i Socialdemokraterna, Nya idéer kan kanske komma fram. Får man därför presentera ett litet önskemål? Kicka alla de som drev Socialdemokraternas arbete mot Sverigedemokraterna innan valet, tack, de var inkompetenta.


När jag gick omkring och pratade med arbetarrörelsens valarbetare under valrörelsen visste inte era valarbetare ens att Sd:s väljare kommer från arbetarled.

Jag såg hur farlig strategin att länka samman Sd med Alliansen var. Livsfarlig. Den fick era aktivister att tro att Sd:s väljare kom från högern och den legitimierade Sd. Jag menar: om Sd är ett högerparti, inte högerextrema, är det väl inget fel med dem. Moderaterna är ju också ett högerparti.

Så här skrev Michael Gajditza och jag på valnatten:

Och DET är pudelns kärna. Socialdemokraterna valde att bekämpa Sd genom två metoder:

* Den ena metoden var censur, avståndstagande och ständiga upprepanden om att Sd ”är ett rasistiskt parti grundat av gamla nazister”. Men VARFÖR Sd är rasistiskt sa de aldrig. Hur uppfattas det av en Sd väljare som kanske jämför med vad Sd säger själva?

* Den andra var att säga att Sd är ett högerparti.

I ett dokument, skrivet inför valet, där man går igenom hur Sd ska bemötas, säger Socialdemokraterna att:

* SD är ett högerparti som grundar sig på främlingsfientlighet, en rasistisk människosyn och inte har någon politik för att minska klyftorna i Sverige.

* SD är ett arbetarfientligt parti som vill försämra arbetsrätten, ge arbetsgivarna mer makt och inte bryr sig om arbetslösheten.

* Sd är inget högerextremt parti, det är ett främlingsfientligt högerparti.

I detta interna dokument ägnas de första sidorna och punkterna åt rent svammel om att Sd är ett högerparti. Problemet med detta borde vara uppenbart för alla. OM MAN SÄGER ATT SD ÄR ETT HÖGERPARTI JÄMSTÄLLER MAN DET MED DE ANDRA HÖGERPARTIERNA OCH GER SD LEGITIMITET.

Hur de personer som skrivit detta interna debattunderlag tänkt exakt, vet jag inte, men de borde ha känt till att Socialdemokrater lämnat partiet och röstat på de borgerliga de sista valen, speciellt 2006. Den tid är förbi då man kunde skrämma arbetare med högerspöket!

Låt oss se vad man skrev mer:

* ”I en debatt där SD deltar måste debatten handla om värderingar, om höger och vänster och att SD är ett högerparti som nästan alltid stödjer alliansen. I en direkt argumentation mot SD bör följande huvudbudskap framgå: Sverigedemokraterna är ett högerparti med rötterna i nazismen. De är arbetarfientliga, kvinnofientliga och främlingsfientliga. Sverigedemokraterna bryr sig inte om jobbfrågan, de har en oansvarig ekonomisk politik och en politik för ökade klyftor..”

* ”SD kallades tidigare högerextrema, men partiet har gjort vissa förändringar i sina politiska program som fört partiet mer mot mitten. Fortfarande finns dock partiet på högerskalan, något som framförallt manifesteras i partiets stora motstånd mot skatter.”

Alltså = Sverigedemokraterna = höger = normala!


Alltså skrev Socialdemokraterna rakt av att Sd är ett parti som de andra högerpartierna. Det legitimerandet av Sd som ett ”normalt” parti och sossarnas oförmåga att bemöta Sd.s idéer och argument var KATASTROFALT!

Och det var ett billigt knep också. Istället för att driva kampen mot utförsäkringarna sista veckan av valet så drev man en hets mot Alliansen där man sa att en röst på Alliansen var en röst på Sd. Billigt och fult!

Kan vi få se lite äkta motstånd mot Sverigedemokraterna nästa gång, tack!

Nytt: Svd, Svd, Peter Andersson, DN, Svd, Dn, Svd, Svd, svd, svd, AB, AB, AB, Expressen.se, PI

—————————————————-

Liberaldemokraterna

Jag är en av grundarna till Liberaldemokraterna.

Men åsikterna på bloggen är mina egna…

Vad är Liberaldemokraterna?

Liberaldemokraternas Facebookgrupp —– Twitter: http://www.twitter.com/Lib_dem

Vår hemsida, som är under byggnad, kommer att finnas på:

www.liberaldemokraterna.com

***

Lägg till Jerlerup på twitter genom att klicka här!

—————————————————-

Läs även andra bloggares åsikter om 

58 tankar om “Vad (S) kan göra mot Sverigedemokraterna!

  1. Pingback: Tweets that mention Vad (S) kan göra mot Sverigedemokraterna! « Sverige är inte världens navel! -- Topsy.com

  2. Lite bloggat i ämnet innan valet från Blekinge utav min gode vän Per Ericsson så visst stämmer det som skrivs här.

    http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.15247718

    Vad det sen gäller Mats Johanssons (s) strategi att möta SD så har den varit den gamla vanliga , prata om SD inte med dom. Herr Johansson har knappt synts här i Blekinge när det gäller det han varit satt att utföra dvs föra en kamp mot SD.

    http://www.blt.se/nyheter/karlskrona/han-ska-leda-kampen-mot-sd(265976).gm

  3. Vad S borde göra är att fokusera på sitt eget parti och inte avfärda SD som fientligt och extremt hela tiden. Väljarna har hört det i några år nu, där man som etablerad politiker snackar om SD, som om de vore idioter som inte kan någonting. De etablerade partiernas fokusering på att demonisera SD misslyckas gång på gång. Väljarna är ju inte dummare än att de själva kan läsa vad SD står för. Jag tycker det tar upp onödigt mycket tid hos partierna när de ständigt ska smutskasta SD, de kommer aldrig vinna något på det – vilket de har svårt att förstå. Istället för att snacka massa skit om SD och säga hur oerhört värdelösa de är så kan de ju presentera sina egna tankar och ideer om hur saker och ting kan lösas. Men så länge de håller på med sina avståndstaganden (vill inte ta i dem med tång) och lägger kraft och energi på att baktala SD så kommer de förlora allt mer förtroende hos väljarna. Så är det!

  4. Hur har Socialdemokraterna tänkt sig framtiden med massinvandringen och islamiseringen av Sverige skall det fortsätta med oförminskad hastighet ?
    Orättvisorna mot det etniska svenska folket?
    Alla kriminella invandrare som håller på med grov kriminalitet i Sverige mot landet och etniska svenskar på mängder med olika områden?
    Illigala invandrare som vistas i Sverige trots att de fått NEJ?
    Smutskasta och baktala det enda demokratiska partiet i Sverige och slänga ut ord som ”VILL INTE TA I SD MED TÅNG” KALLA SD FÖR RASISTER OCH FRÄMLINGSFIENTLIGA då finns det ingen normal svensk som lägger sin röst på socialdemokraterna!

  5. Den som vill argumentera med SD får det inte lätt. Eller snarare fick det inte lätt i valet. Lögnerna staplades på varandra och var lätta för SD att argumentera emot. Till exempel följande påstående, citerat från bloggen ovan:
    * SD är ett arbetarfientligt parti som vill försämra arbetsrätten, ge arbetsgivarna mer makt och inte bryr sig om arbetslösheten.

    – SD ÄR absolut ett arbetarparti. SD vill INTE försämra arbetsrätten, tvärt om, läs partiprogrammet. SD är för den balans som idag råder mellan arbetsmarknadensparter, för en fungerande arbetsmarknad. SD är det enda parti som är emot en massinvandrad arbetslöshet men kan tänka sig ett gästarbetarsysem för vissa bristyrken. SD vill samtidigt hjälpa arbetslösa i Sverige att omskolas till yrken där det råder brist på arbetskraft.
    Låter väl toppen?

  6. Torbjörn den självtillräcklige skrev: ”När jag gick omkring och pratade med arbetarrörelsens valarbetare under valrörelsen visste inte era valarbetare ens att Sd:s väljare kommer från arbetarled.”

    Det visste inte jag heller, trots att jag har universitetsexamen är mycket välutbildad och rentav röstade på SD.

  7. SD fyller funktioner för alla lönetagare i Sverigie som är trötta på hur Moderaternas arbetskraftinvandring som dumpar löner för svenska arbetare. SAP totala ovilja att inse att nuvarande invandringspolitik är helt pervers. Man behöver inte vara raketforskare för att inse välfärden kommer monteras ner och detta drabbar främst vanliga arbetare när 100.000 nya invarandrare och anhöriga kräver bidrag. Det som skiljer invandringen på 60-70 talet är ju att det fanns jobb och de invarandre som kom lät sig integreras. De som kommer idag från mellanöstern med starkt islamistisk tro vill helst sköta sig själv och förväntar sig att få bostad och pengar utan mot presetation. Man kan läsa att det är knappt något intresse för att lära sig svenska språket utan man måste locka med bonus på 12.000 SEK. Återigen något som arbetarna i Sverige får så via skattenotan. Nuvarande SAP är att bidragsparti för de 1,2 Miljoner invandrare som SAP jobbar med i förorterna. Och arbetarna kommer gå över till Alliansen och SD.

  8. RE: janrume säger:
    november 13, 2010 kl 11:45 f m

    Se där, SÅ bör ni argumentera mot mitt favoritparti SD, pinsamt dåligt av Per Björklund. SD behöver granskas precis som alla andra makthavare, men för att granskningen skall vara till nytta måste den vara rationell och faktabaserad.

    Angående SAP och SD, jag tror SAP kommer krympa och SD kommer växa, SAPs gamla kärnväljare kommer vandra över till SD i allt större skaror. SAP kommer hålla sig kvar med hjälp av sina enorma ekonomiska resurser och den professionalitet som finns i partiet men sakta sjunka ner mot en 15 % eller så. Jamenar, att vara ett parti för bidragstagare, mångkulturalister, HBTare, invandrare utan anpassningsförmåga och en handfull isolerade pensionärer håller inte. Till exempel så vill ju faktiskt inte de flesta bidragstagare vara bidragstagare, många vill göra rätt för sig och röstar då inte på en bidragsvurmande politik.

  9. SD:s politik är inte faktabaserad, det är därför de är svåra att argumentera mot. Deras siffror på vad invandringen kostar är enögda och saknar analys. Så enkelt är det. När de faktiska siffrorna presenteras kommer SD inte att ha några argument kvar, förutom ”islamisering”. Vilket j*la trams.

  10. RE: Nic
    Personligen skulle jag gärna ge mig in i en faktabaserad debatt där motståndarens fakta var enögda och saknade analys. S med sina stora utredningsresurser borde ha en lekstuga i varje debatt med SD om det du säger stämmer.

  11. Sd blir givetvis inte blir ett arbetarvänligt parti bara för att arbetare röstar på det! Tvärtom!

    Luften kommer att gå ur ballongen Sd så snart det är nån som vågar ta debatten mot deras idéer offentligt!

    /T

  12. Jag vill att Skåne befrias från över 300 år av svenskt förtryck och utplåning av skånsk kultur och språk. Det positiva med samarbete mellan DF och SD är att befrielsearbetet kan börja. SD består ju mest av innevånare i Skåneland, dvs Skåne, Blekinge och Halland.

    UT MED SVENSKDJÄVLARNA FRÅN SKÅNELAND!!

  13. Pingback: Socialdemokraterna, ett stödparti | Henry Rouhivuori

  14. Du var inne på det lite grann, men jag tro att sossarnas absolut största problem är retoriken, inte bara kring SD, utan i alla frågor. Populistiska partier lockar folk för att de talar i konkreta, om än orimliga termer. Vad Socialdemokraterna istället gjorde var att skriva sin politik så tvetydigt att den inte skulle övertyga någon. Vill man ha deras kommentar på Sverigedemokraterna, bygger de meningar med ord som Främlingsfientligt och Fientligt, utan att förklara vad meningsskiljaktigheterna ligger och vad i SDs politik som ger stöd för att använda sådana ord. Går man till sakfrågor så som vård eller jämlikhetsarbete, talas det om Satsningar, Kvalitet och Jämlikhet, utan att i ett ord förklara vad som är partiets konkreta plan för området, hur mycket som ska satsas och vad som ska förändras i jämförelse med andra partier. I en tid då folk flockas till de partier som pratar klarspråk, har Socialdemokraterna troligen helt sumpat sitt stöd genom att inte ha någon enhetliga vision- allt bygger på enstaka, mycket luddiga satsningar som varken verkar leda någon vart eller hänga samman med en större vision.

  15. re:janrume

    snälla länka inte till dingdingvärldtidningen Dagens Arbete är du snäll. Jag lämnade Metall enbart pågrund av denna lögnblaska med fotomontage!

  16. SD kommer i kraft av sina mandat i riksdagen kräva en utredning som ur alla aspekter och vetenskapligt genomförd samhällsekonomisk analys belyser migrationspolitikens kostnader, något som hittills inte något parti har velat ta tag i. När resultatet av utredningen föreligger kommer debatten att ta fart utifrån fakta. Det ska bli spännande att följa den debatten.

  17. SD är bara en naturlig reaktion på den stora invandringen. Vi ser samma fenomen i nästan alla andra Europeiska länder med invandringskritiska partier. Det enda sättet att stoppa SD är att stoppa massinvandringen.

    Nu kommer Alliansen med att förslag om att betala 12.000 kr till utlänningar som lär sig svenska. De som vill etablera sig i Sverige har redan alla incitament att lära sig svenska. Vilket jävla slöseri med skattebetalarnas pengar. I så fall skall svenska skolelever ha 12.000 kr i bonus om de lär sig engelska. Sådana här förslag bara ökar främlingsfientlighet och politikerförakt.

    Det är utomordentligt generöst av svenska skattebetalare att bekosta svenskspråksundervisningen för invandrare, skolböckerna skall de betala själva det får alla svenska studenter göra.

  18. SDs väljarkår består till största del av arbetslösa unga män, bittra och korkade, med behov att hitta en fiende att skylla sina egna tillkortakommanden på, extremt mottagliga för enkla schablonlösningar på komplicerade problem. Det paradoxala är att ni själva stämmer in på er beskrivning av invandraren:

    * arbetslösheten är hög i er grupp.
    * män är överepresenterade i gruppen. Således är även kriminaliteten högre hos er än hos folk i gemen.
    * ni har en medeltida syn på brott och straff som ayathollorna i Iran skulle vara stolta över.

    För mig är det helt obegripligt att ni kräver strypt invandring eftersom 5,7% stöder er sak. 94,3% gör det inte! Ni är en liten grupp högljudda egoister och gnällspikar, som står emot en stor grupp reflekterande och konstruktiva människor som är glada att Sverige kan använda sitt överflöd till att hjälpa andra. Ni har förmodligen aldrig träffat en muslim och tänker inte göra det heller (för ni är nöjda med er världsbild). Det är NI som är det stora problemet i Sverige. Det är NI som spjärnar emot alla framsteg, utveckling, förbrödring.

    Skämmes säger jag.

  19. Pingback: Gör din valberedning intelligent « intelligent union

  20. Sen har vi också mage att kräva att svenska politikers jobb är att se efter svenska medborgares intressen och ingen annans. Ett sånt beschäft!

  21. Jag såg någon skriva här att SD inte blir ett arbetarparti bara för att arbetare röstar på partiet :-).

    Nej, tittar man på såcialdemokratiska arbetarpartiet blir man ju benägen att hålla med.

    Annars är Jerlerup ju rolig och underhållande och det vore kanske inte fel om han fick vara med i såssarnas krisgrupp trots att det osar lite väl mycket fraktionsstrider och rödvinsvänster om hans alster och gärning.

    Lycka till med sverigeliberalerna eller vad dom nu heter.

    Jag gläds också åt att ha fått vara med om både sovjetunionens kolaps, berlinmurens fall och den svenska såcialdemokratins kollaps.

  22. @ Riffi, en sak som tillhör de mest positiva sakerna kring projekt Liberaldemokraterna är att så snart vi är ett parti med alla bitar på plats och ett färdigt partiprogram så kan vi utmana SD på offentliga debatter i den här frågan.

    Plötsligt så kommer det alltså att finnas ett parti som tar debatten och att SD säger ja utgår jag från. De kan ju knappast förvägra ett litet parti som Liberaldemokraterna att få diskutera en fråga som man inte får diskutera och alldeles särskilt inte med hänvisning till att L inte sitter i riksdagen. Inte efter att själva ha beklagat sig som de gjort över den behandling som små partier utanför riksdagen får utstå. Ett första större debattillfälle kanske kan bli i sommar i Almedalen?

    Sedan vore det även skojigt att ha en debatt med SD om deras rättspolitik som egentligen och just i deras fall snarare borde benämnas ”felpolitik” bl.a mot bakgrund av hur otroligt underfinansierade förslagen man lägger är.

    Detta kommer att innebära upplevelsen av ytterligare en kollaps för Riffis del, nämligen SD:s kollaps.

  23. RE: Michael Gajditza säger:
    november 14, 2010 kl 3:49 e m

    Bara av ren nyfikenhet, tror du verkligen på SDs kollaps? Ärligt?
    Jamenar, under den här valrörelsen så mobiliserades snart nog hela det offentliga sverige mot SD, jag har aldrig sett något liknande. Fackföreningsrörelsen, partierna, media, kyrkan, föreningslivet, allt och alla. Och SD mer eller mindre fördubblade sina röster trots denna massiva kompanj. Nästa val så har de en oerhört mycket starkare plattform, oerhört mycket mer pengar och det verkar otroligt att vi kan se den sanslösa enighet och mobilisering mot SD igen, sånt händer nog bara en gång på 100 år.
    Sen kan man ju titta på SDs ideologi, dvs socialdemokrati och nationalism eller folkhemsnationalism om du så vill. Såvitt jag kan se så borde det vara en extremt framgångsrik ideologi i sverige. Vidare, pensionärer, brottochstraff och invandring lär också gå väldigt långt. Och lämna en stor flexibilitet.

    Visst, finns mycket att säga för liberalismen, särskilt i ett etniskt splittrat samhälle som sverige. Men försök berätta det för svenskarna om du kan?

  24. Martin. ja, de mobiliserades men INGEN i partierna tog debatten mot deras idéer. Vad händer den dagen någon gör så? Dvs när Liberaldemokraterna gör det?

  25. @ Martin, jodå, det tror jag nog att dom gör och det av flera skäl. För det första så har Torbjörn helt rätt i det han säger. Det fanns visserligen på slutet av valrörelsen många som sa att SD skulle man inte rösta på men ingen berättade egentligen varför. SD har också varit framgångsrika i att dels göra sig till martyrer, en roll de inte kommer att kunna spela i nästa valrörelse och dels så kommer deras bristande kompetens att avslöjas på ett helt annat sätt nu när de sitter i riksdagen jämfört med hur det var på utsidan då deras populistiska förslag förbegicks med tystnad.

    Som exempel kan vi ta deras budget som bygger på ett enda antagande nämligen att invandringen kostar oss gigantiska belopp. Faller det antagandet så faller också deras utgiftspolitik samman som det korthus det är. Jag har själv räknat på de förslag de lägger på det rättspolitiska området och redovisat resultatet som säger att de faktiskt inte har en aning om kostnaderna för deras förslag.

    Sedan tror jag inte heller på ett parti vars minsta gemensamma nämnare är hat och ett hat som partiledningen underblåser genom att peka på specifika grupper. Många har tidigare gjort så, rönt omedelbara framgångar i opinionen för att sedan vittra sönder i brist på annat som håller dom samman.

    Antag att det till nästa val är så att antalet invandrare sjunkit och att konjunkturen är sådan att allt fler kommit i arbete, vad återstår då för SD att prata om? Eller, för att täcka alla vinklar, antag att läget har ändrats så att vi tar emot fler? Hur lång tid tror du att SD har på sig innan väljarna börjar fundera i termer av svek och att inte uppfylla det man lovar? Det har drabbat andra partier som heller inte varit i någon maktposition, väljare har stora krav och ser man inga resultat så ligger det nära till hands att rösta annorlunda nästa gång.

    Sedan så vet ju ingen av oss heller vad de övriga partierna kan tänkas hitta på. Moderaterna förpackas numera av reklambyråer och kommer det signaler som tyder på att M kan tjäna på en förändring i invandrarfrågan så kan det mycket väl tänkas att man helt enkelt tar över den från SD.

    Det finns naturligtvis fler scenarios än dessa men alldeles oavsett vilket så ser jag fram mot en öppen debatt med SD och jag är övertygad om att SD inte kommer att tjäna på en sådan.

  26. Tja, vi tror olika. Mitt tips inför 2014 är att SDs trend inte håller sig, istället för att fördubblas tror jag att de tredubblas. Anledningen beskrev jag ovan. Min prognos för SAP är 22.3 % men det är kanske optimistiskt, det är fullt troligt att SAP lyckas få 25%. SAP har ju enorma ekonomiska tillgångar.
    Jag vet inte om du ens kan föreställa dig hur sverige och den allmänna debatten såg ut från min sida av skranket? Jag har vänner och familj som har snarast nationaldemokratiska åsikter i invandringsfrågan men som på grund av medias demoniseringskampanjer avskyr SD. Jag har vänner som sagt upp bekantskapen och jag har i sociala sammanhang blivit nästintill fysiskt angripen för att jag erkännt att jag tänkte rösta på SD.
    Du förstår, reklam fungerar, det är därför folk är redo att betala för det. Och den mängd hatreklam som ni lyckats uppbåda mot SD detta året och det innan, den kommer ni aldrig lyckas uppbåda igen.

  27. Jerlerup säger:
    november 14, 2010 kl 8:13 e m
    Tilläggas kan att jag är före detta liberal, dvs politiskt hemlös i sverige. Jag har hoppat mellan m och fp, beroende på vilket av de två som varit minst antiliberal. Men jag upplever att klimatet blivit så förljuget, politisierat, förtryckande att rösta på SD var mer eller mindre en demokratifråga. Men när jag väl rört mig åt det hållet så ifrågasatte jag liberalismen. Behöver inte ett land en orsak till att vara ett land? Numera tror jag det. Numera tror jag att jag, och nästan alla andra, är bra mycket primitivare än vi vill låtsas om.

  28. ”som ni har lyckats uppbåda”, vilka ni? Går du igenom min blogg så hittar du redan från ett drygt år före valet ett inlägg jag skrivit med anledning av att något inträffat i linje med det hat du nämner, d.v.s antingen så hade SD nekats en demokratisk rättighet som att genomföra ett torgmöte eller så hade någon blivit misshandlad. Eftersom det spelar mindre roll så orkar jag just nu inte ta reda på vilket då det inte förändrar min poäng som är att redan då så skrev jag en artikel till försvar för SD:s rättigheter något jag även gjort under årets valrörelse. Jag har heller inte, trots att jag själv har blivit fysiskt hotad, vid något tillfälle hemfallit till den sortens retorik för egen del. Inte heller Torbjörn har gjort det så vad mig anbelangar och jag tror att Torbjörn instämmer, så betackar jag mig för att bli förknippad med någon hatkampanj eftersom det helt enkelt inte stämmer.

  29. Sen, jag tror att SDs vision om att försöka valla in alla invandrare som ni pådyvlat oss i en svenskhet är orealistisk. Jag tror att det mest positiva framtidsscenariot vi har att se fram emot är att bli en mindre, fattigare, mer splittrad och mer konflikttyngd version av usa.

  30. Jag skiter i princip i den ena eller andra argumentationen

    Man behöver inte argumentera för en specifik värdering, hållning, en åsikt, vilja eller en känsla. Det är detta som ska styra politiken. ( utan att underkasta sig ”politisk korrekthet” och ”von oben-fasoner” från en partiledning).

    Detta visade sig också i valresultatet med önskvärd tydlighet, trots att man från det politiska hållet lagt ner enorma resurser på att försöka övertyga folk om hur hemska Sverigedemokraterna är är. Trots att folk ( särskilt på den extrema vänsterkanten) blev som blindgalna av etablissemangets mediala propagandalögner och stod och skrek och skramlade på gator och torg av upphetsning mot Sd, så hjälpte det ändå inte.
    Det är patologiskt, att tycka synd om varenda människa på jorden som far illa och ta hand om alla som vill ha en fristad här och ekonomisk försörjning på skattebetalarnas. bekostnad. Det är ju fullkomlig idioti och som diagnos betraktat ”världsförbättrar-paranoia”.
    Ska man förstöra det svenska välfärdssystemet, så kan man som etablissemangs-partierna fortsätta på denna inslagna vansinnets mullti-kullti och tyck-synd-om-varenda jävel väg.
    Först måste vi tänka på dem som bor här och som har arbetat sig till sociala rättigheter och rätten till ett värdigt ekonomiskt liv, ta hand om våra sjuka och gamla.
    Det handlar om ekonomiska resurser och hur de ska användas och fördelas och vad vi ska ha för samhälle. Hur vi vill att samhället ska formas.

    Statens ekonomiska resurser räcker självfallet inte till allt.
    Jag struntar i pressen och vad de säger i medierna och de politiska ”opinjons-bildarna” och deras organisationer. De är perverterade och står under politiskt inflytande. Det är då för väl att det finns andra som också insett detta. Dessa andra, kanske tom läst på Sd:s hemsida och fått lite ”kött på benen”

    Gå efter vad du själv känner inombords. Vad vill du ha för samhälle!

  31. Erik: haha, klockrent! Är det inte lite hycklande att prata om hur andra står under politiskt inflytande, när ens egen kommentar hade kunnat tas direkt från ett SDUmöte?

  32. Marie, inte för att vara elak, men är inte din kommentar nonsens? Hur vore det att antingen bemöta något av påståendena istället? Eller att ge ett eget förslag på hur vad s kan göra mot SD som ju artikeln handlar om?

  33. Martin: inte för att vara elak, men det kan vara värt att kolla upp dem man kritiserar. Kolla längre upp, så får du mitt svar på förslag två. På förslag ett, kan jag bara säga att det inte går att resonera med någon som utgår från att man är hjärntvättad. Men för all del, försök själv om du tror att du kan klara det

  34. Hehe, varför skulle jag det, jag är en benhård SD sympatisör?
    Men, om du nu mot förmodan har rätt och kommentaren skulle kunna tas direkt från ett SDU möte, ligger det inte än mer i ditt intresse att lära dig att bemöta den?

  35. martin: Om jag föröker bemöta argumenten, kommer allt att avfärdas med att jag är hjärntvättad. Om jag anser en sån diskussion vara slöseri med tid, antar du att jag lämnar walkover. Vad var det du sa nu igen om mitt intresse?

  36. @Erik, ja frågan är ju vad du står under inflytande av…….? En sak som jag skrev mycket tidigt i valrörelsen var att just det beteende som framförallt vissa vänstergrupper visat, skulle få som effekt att SD skulle få ökade sympatier så jag har en känsla av att nån procent av det resultat som SD nådde har man de demonstranter du klagar på, att tacka för.

    Rent principiellt är det fullständigt åt h-e att ha så dålig respekt för grundläggande demokratiska värden som dessa demonstranter uppenbarligen har.

    En märklig sak i SD:s ekonomiska resonemang är att man alltid talar om ekonomin som att den vore statisk och oföränderlig och ur denna givna pott som detta innebär, ska allt fördelas. Nu vet ju varenda ekonom att det där inte är sant utan en ekonomi är dynamisk och påverkbar. Det innebär att om vi kan korta tiden från ankomst till Sverige till arbete på arbetsmarknaden så finns stora både mänskliga och ekonomiska förtjänster att göra.

    Vi kommer dessutom att få en kraftigt växande och starkare ekonomi vilket på sikt gagnar oss alla. Vet ni förresten att idag är 25% av våra läkare utlandsfödda. Vi får hit vuxna människor i arbetsför ålder som i många fall är både driftiga och välutbildade och dessa har inte kostat oss en krona under sin uppväxt. Den primära målsättningen borde alltså vara att få hit mer invandrare i arbetsför ålder och så se till att få ut dom på arbetsmarknaden så fort som möjligt.

    Idag så jobbar 200000 människor i företag som startats och drivs av invandrare. Vart femte nystartat företag i Sverige idag är invandrarägt. Om det vore så som SD påstår att vi importerar arbetslöshet och kostnader. Då är det ett par saker som blir oerhört märkliga i sammanhanget och det är följande.
    För det första att Sverige, efter påstådda 25 år av ”massinvandring” och för denna påstådda gigantiska kostnader, har den högsta tillväxttakten och en av de starkaste ekonomierna i Västeuropa. Detta är helt enkelt inte förenligt med SD:s påståenden.

    För det andra så kan vi konkretisera och jämföra med ett land som under motsvarande tid knappt haft någon invandring alls och som för övrigt liknar Sverige i väldigt mycket. Ett sånt land borde ju efter 25 år där vi, fortfarande enligt SD, har öst ut hundratals miljarder, vara väsentligen rikare än oss, ha en blomstrande ekonomi och i stort sett ingen arbetslöshet alls. Nu visar det sig dock när man jämför på punkt efter punkt att den svenska ekonomin är bättre än vad den är i detta land som knappt har tagit emot några invandrare alls. Jämför själva med Finland så får ni se.

    Slutligen till Erik så kan jag berätta att jag verkligen har läst på SD:s hemsida. Jag har tagit upp det jag läst i min blogg och också i olika inlägg redovisat hur fel man räknat på olika områden. Rättspolitiken t.ex, som är mitt eget specialområde, är ur budgetsynpunkt rena skämtet och underfinansierat med upp till 20 miljarder lite beroende på hur man ser på investeringskostnaden för de nya fängelser som måste byggas med SD:s politik.

    På ett sätt är det bra att SD nu sitter i riksdagen. Det innebär att allt de säger och lägger fram i form av motioner kommer att granskas och dissekeras. Det kommer då att visa sig att den politik de förordar är en omöjlig politik och typisk för populistiska enfrågepartier.

  37. Jag pratade idag med en arbetslös svensk som pendlar till Norge. Han har arbete där, han tjänar bättre än tidigare, han har bättre sjukersättning, han har högre traktamente, han har högre milersättning, men han skulle naturligtvis hellre vilja arbeta i Sverige om det vore möjligt.

    Det vore också intressant att få Era synpunkter på varför vi är det enda landet i Europa med sjunkande pensioner samtidigt som vi är ett land med en relativt hög pensionsålder jämfört med andra europeiska länder.

    Jag förstår inte heller varför det är någonting att hurra för att den svenska läkarutbildningen är så underdimensionerad att landet tvingas ta in, och kompletteringsutbilda, utländska läkare. Er argumentering är att om läkarutbildningen vore ännu mera underdimensionerad så vore invandrade läkare ännu mera välkomna, vilket iofs är riktigt.

    Eftersom jag inte har betalt för att skriva har jag inte tid att kommentera alla era tosigheter. Det är emellertid ett stort nöje för mig som sverigedemokrat att se att ni använder samma verbala taktik mot SD som alltid visat sig verkningslös.

    Ni är idealister liksom SD, men ni har, till skillnad från SD, ingenting att erbjuda svenskar. Än så länge har inte hela jordens befolkning rösträtt i Sverige. Det tror jag är det som ni måste driva för att nå framgång.

  38. Riffi: varför argumentera om du inte är intresserad av att diskutera? Men tack för att du tog upp pensionerna, för de har en rätt enkel förklaring: de arbetsföra vuxna är inte tillräckligt många för att försörja pensionärerna (nej, dra inte upp arbetslösheten, den beror på marknaden) Precis som alla andra europeiska länder föder vi för lite barn för att kunna ersätta dem som pensionerar sig. Utan invandringen som fyller ut skillnaden, skulle vi dukat under för länge sen.

  39. Marie säger:
    December 2, 2010 kl 11:36 pm
    Om man koncentrerar sig på sina egna argument så kan motståndaren gärna säga att man är hjärntvättat, det är ju bara svaghet, att han inte har något att komma med? Det är att du använder den taktiken själv som jag kritiserar?

  40. Först:
    VI ÄR HÄR FÖR ATT STANNA SD:s kommunkonferens 2010

    sedan
    Pensionerna är i kris bla för att era ideologiska likar stal ca 300 miljarder ur pensionsfonderna. Någon hos Er kan ju förklara varför 100 000 invandrarare som inte jobbar bidrar till pensionerna. Att förklara detta är egentligen Reinfeldts jobb, men eftersom ni vill göra sakerna ännu värre vore det intressant med en förklaring.

    Sist:
    Heder åt den halva miljon invandrare som strävar hårdare än många svenskar och försörjer sig själva!

  41. martin- va?

    riffi- vem har stulit vad? Hur? Var har du fatt det ifran? Varfor maste alla invandrare ha jobb nar inte alla infadda svenskar har det?

  42. Du har just fått ett forskningsprojekt Marie. När Du tagit reda på vem som stal ca 300 miljarder från pensionsfonderna är du välkommen tillbaka för en seriös debatt om pensionerna. Det är ganska lätt att hitta fakta om detta också på internet. Det skedde under Göran Perssons regeringstid.

    Alla invandrare måste inte ha jobb när inte alla svenskar har det, men när proportionsvis många fler invandrare inte har jobb än svenskar så blir det problem. Obs att det är inte invandrarnas fel. Felet ligger huvudsakligen hos vänstern och liberaler och hos moderaterna eftersom dessa haft regeringsansvar.

  43. riffi: jag kan hitta bevis för utomjordingar på internet också. När du bygger din tes på en sån anklagelse är det du som ar skyldighet att i alla fall göra ett försök till att förklara vad du menar.

    Du har rätt i det andra. Arbetslösheten hos invandrare är ett makt- och klassproblem, inte ett etniskt problem. Men att se SD som lösning på det är som att försöka släcka eld med bensin.

  44. SD har ökat med 71,7 % i SCB:s idag redovisade mätning jämfört med SCB:s majmätning; inte illa. Men försiktigtvis ökar vi nog bara med drgt 1000 personer om dagen. Det är 1400 dagar kvar :-).

    Roligt att du tycker att Du kan hitta bevis för utomjordingar på internet Marie. Det tror jag inte jag kan, men det beror nog på att vi har olika syn på fakta.

    Men jag är bara en vanlig korkad SD:are

  45. Jag kan inte avgöra om du är korkad, eftersom du än så länge undvikit att vis nåt somt helst prov på resonemang. Inget av det här är argument för någonting.

  46. Jag tycker Du är rolig Marie.

    Anser du alltid att andras argument skall passa in i din diskussionsmall. Jag respekterade att du anser att det finns bevis för utomjordingar på internet.

    Du får lova att acceptera att en majoritet av svenska folket är trötta på pladdrare. Skälen till att ni inte blir bemötta är många. En intressant fråga som jag skulle vilja ha svar på är: Vilka bekostar Jerlerups skrivande?

  47. riffi säger:
    December 9, 2010 kl 8:47 am
    Ganska träffande där. Mångkulturalisterna har legioner av avlönade skribenter och ändå så är det pi et al som får alla läsare och som avancerar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s