Tala MED invandrarna inte bara OM eller MOT dem!

Många läsare av min blogg har efterlyst lösningar på integrationsproblemen. Jag kommer nu att börja lägga fram lösningar nu på min blogg, under rubriken ”lösningarna på problemen” som en del av integrationsprojektet. Men först en sak om att vi behöver lyssna på invandrarna själva.

För att stoppa främlingsfientligheten måste vi skapa känslan av att ”alla invandrare är skrämmande, utom vår pizzabagare och vår klackbarsägare och våra muslimska grannar och…..”  Tillräckligt många sådana personliga kopplingar och invandrarfientligheten vore som bortblåst!

Men hur sprider man denna känslan, om man samtidigt SKITER i vad invandrarna tycker?

Vem tänker på invandrarna i integrationsdebatten?

Ja, många tänker och tycker högt och ljudligt OM invandrare. Och Sverigedemokraterna talar både OM och MOT invandrare. De skränar om kriminella invandrare och kulturer, och påstår att islam är som nazismen och anser att invandring för med sig problem. Men när såg du senast ett förslag från Sd hur man kan förbättra livet för invandrarna och LÖSA problemen?

Politiker av alla färger anser sig kunna tolka vad invandrarna tänker men utan att fråga dem, eller lyssna på dem! Vem tänker på invandrarna?

Sabuni och Folkpartiet vill diskutera problemen, heder åt dem för det, men för lite och för sent. Och utan att bemöta Sverigedemokraternas IDÈER och utan att ge invandrare lika rättigheter. Istället ska de få andra klassens jobb och andra klassens föräldraförsäkring, anser Fp… Suck!

Jag jobbar i Botkyrka, är vaken och pratglad och känner folk från alla världens olika hörn och hör ofta deras oro över framtiden.

Om man bara har öronen öppna och vill lyssna hör man ett och annat!

Brottsligheten

Invandrarföräldrar som kan, flyttar gärna från invandrarområdena. Varför? Jo, för barnens skull.

Om man lyssnar är föräldrarna till barn i invandrarområdena ganska oroade över framtiden. De är rädda att deras barn ska dras med i något gäng och förstöra för sig själv och andra. Det är oro för att barnet ska missbruka alkohol och narkotika, eller bli tillsammans med fel person. Alltså samma slags oro som alla föräldrar bär.

Men dessutom oron att barnet kanske dras med i ett kriminellt gäng och börjar stjäla, misshandla eller ha sönder saker.

Polisen ser de inte ofta, och de har väldigt ofta har de negativa erfarenheter av poliser. Detta beror delvis på språksvårigheter och dels på erfarenheter av poliser från dras hemländer, men även på hur de behandlats här. De, eller nån närastående till dem har kanske upplevt att de misstänkliggörs eftersom de är invandrare.

Inte konstigt. När det är gräl eller bråk mellan folk med svenskt utseende och ”invandrare” ser man nästan alltid, än idag, att polisen först vänder sig mot invandrarna/invandraren för att lugna denne, oberoende av vem som kan ha ”rätt” eller ”fel”. Har ni tänkt på detta? Studera det nästa gång du får tillfälle!

Men givetvis bidrar språksvårigheterna också. Inte alla poliser kan förklara saker lätt och enkelt så folk som inte kan språket så bra förstår.

I Norsborg, där jag jobbar, sker ungefär en brand i bil, buss eller motorcykel varje vecka. Bränderna startas oftast på parkeringsplatsen mellan affären och fritidsgården/skolan. Detta sker år ut och år in utan att nån sätter upp en övervaningskamera.

Om man lyssnar på de som bor i Norsborg säger de att polisen och samhället inte gör något för att stoppa de problem .

I våras fick pessimisterna vatten på kvarn när en syrian körde ihjäl sig utanför T-banan i Norsborg. Han körde tydligen för fort och som en dåre. Då satte anhöriga upp kors och saker utanför T-banan och ritade grafitti på väggen till den dödes , och hotade personalen på SL att de skulle dödas om grafittin togs bort.

Vad gör dårarna på polisen och SL då, jo de viker sig och lät grafittit och alla kors och skräpande blommor stå kvar. En invandrare (muslim) jag pratade med då sa att det var ytterligare ett bevis på att samhället skiter i invandrarna, att de lät ett kriminellt gängs gigantiska klotter vara kvar i flera månader. ”Det skulle de aldrig tillåtit i Gamla Stan eller Täby”… Nej, exakt!

Professor Åke Daun konstaterade så här om vad INVANDRARE tycker, för snart 15 år sen (SvD den 30/4 -00) Han intervjuade invandrare och märkte att de var mycket kritiska mot integrationspolitiken:

”Inom politiken är det särskilt på två områden som de intervjuade är kritiska. Dels tycker många att det behövs hårdare tag mot brottsligheten, dels kritiseras invandringspolitiken – för att vara för liberal. Kontrollen av vilka som tillåts komma hit är för dålig, tycker en del. Invandrare som begår brott borde skickas hem, tycker andra…”

Exakt vad jag också hör. De flesta invandrare är strävsamma människor som vill göra rätt för sig och de jag pratar med förstår inte att varför Sverige är så liberalt då det begås brott. Det största mysteriet för dem är hur man kan söka asyl OCH FÅ ASYL; trots att man begår brott. Och att man kan söka medborgarskap OCH FÅ MEDBORGARSKAP, trots att man begår brott.

Alla invandrare jag har mött vill ha en öppen debatt i samhället om integrationsproblemen och har inget emot att problemen med kriminalitet och sånt bland invandrarna. De är mer arga över att debatten nästan inte tas och att INGEN verkar vilja prata om problemen!

Språket och arbetslösheten

Arbetslösheten bland invandrarna i förorterna är stor, de ekonomiska problemen också. Tvärtemot vad Sverigedemokraterna anser, beror detta inte på kulturerna, utan på POLITIKEN (och på allmänna svårigheter som beror på att man bytt land, kultur och språk).

För det första ÄR det svårare att få jobb om man inte kan det svenska språket bra, eller om man inte vet hur samhället fungerar. Och det är helt naturligt att det är så. Därför är det så viktigt att satsa på språkundervisning och samhällsinformation för invandrarna. Att skapa regler som gör att man måste ge jobb TROTS språksvårigheter är fel väg att gå. (Jag ser hur det funkar inom personlig assistans där invandrare med språksvårigheter OFTA får jobb hos  funktionshindrade med talsvårigheter. Hur tänker kommuner och arbetsgivare och myndigheter?)

Att invandrare, på grund av segrerationen, har svårt att få kontakt med ”svenskar” som fötts här och kan språket bra är ett annat stort problem.

Man skulle dessutom kunna skapa nån sorts mentorskap som gör att var invandrare får en mentor, någon vars familj bott här i minst två generationer.  Man skulle kunna ställa språkkrav på alla invandrare som vill bli medborgare, och dessutom ge dem EN BRA språkutbildning  (inte klumpa ihop analfabeter och proessorer i samma ”svenska för invandrare grupp”)

När en person från ett annat land ska söka efter jobb blir det ofta svårigheter. Dessutom är många arbetsgivare extremt opedagogiska och kan inte beskriva svåra saker enkelt, det gör att invandrare känner sig utanför. Att de inte känner till sina rättigheter på jobbet gör inte saken enklare.

Om de ens får jobb. Personer med annorlunda namn får färre svar på sina jobbansökningar än personer med svenskklingande namn, oberoende av språkkunskaper eller hur fint CV:t ser ut!

Hyresmarknaden och Tradera

Och hur ser verkligheten ut för en ung person som vill bryta sig ur utanförskapet och kanske flytta till innerstan eller till nåt icke segregerat område?

Ja, har man ett utlänsk-klingande namn och sätter ut en annons om är det svar från invandrarförorter man får. Jag har hyrt ut en lägenhet jag haft i andra hand två gånger. Ena gången gick det till en helsvensk brutta som blåste mig på hyror och ser polisanmälde mig och påstod att jag fått pengarna. (Hon förlorade rättegången.) Hon var söt och svensk och fick alltid hyra i andra hand (och har blåst nästan alla hon hyrt av). Den andra gången var det ett strävsamt par från Kosovo som senare berättade för mig att nästan ingen ville hyra ut till dem och att de fick få svar.

Paret från Kosovo hade till och med satt en blomma på bordet i den välstädade lägenheten när kontraktet löpte ut och de fick flytta!

Signaturen Romeo.net har skrivit bra om detta:

En gång i tiden så skulle jag hyra ut min lägenhet. Jag la in alla uppgifter, talade om precis vad man fick med i hyran och visade så detaljerat som möjligt bilder på lägenheten och la upp den på blocket.

På ca 2-3 dagar hade jag fått två svar. Lägenheten var bara några år gammal, fräsch med en djävla fin inredning, neonljus undersängen etc etc. Väldigt läcker och i ett oerhört attraktivt område. Så jag var riktigt förvånad över att ingen nappade. Kontaktperson stod det ”Romeo Patrick”.

Jag tänkte inte ”Uh, det är på grund av mitt namn” men jag var väldigt förvånad varför ingen hörde av sig. Så jag tog bort namnet och skrev min svenska flickväns namn. På mindre än några timmar hade det trillat in 42 mail och en 20-30 missade samtal och x antal SMS. Jag ville inte tro att det är sant, men av dom som ringde valde jag ett par som fick lägenheten i alla fall och sen testade jag att ta bort annonsen, lägga om det med mitt namn.. Samma sak, knappt någon som hörde av sig.. La in den med svenskt namn igen.. Och Voilá! Massa mail.

I matsalen när jag gick gymnasiet fick jag inte prata arabiska med mina vänner. ”Vi pratar svenska i Sverige”. Hade jag varit lite äldre som jag är idag hade jag nog sett till att göra något åt saken. När jag på idrotten i 8:an inte ville vara med längre i ”spökboll” för att det var några tjejer som fuskade och jag avskyrfusk så blev jag kallad till rektorn där jag fick frågan ”Är det för att dom är tjejer, vad tycker du om tjejer egentligen?”

Jag vet inte hur ofta jag stött på invandrare som använder svenska namn på Tradera. För att stjäla? Nej, men bara för att bli lika behandlade!

Inte bra alls!

Ekonomin och arbetslösheten

Men huvudanledningen till arbetslösheten är att Sverige är i en kris. Och värst kris har man invandrarområdena. och år ut och år in har vi samma kris och det görs inget…

Sverigedemokraterna hävdar att invandrarna VILL utnyttja systemet och vara arbetslösa. Ja, så tänker en del. men MYCKET FÅ. Om de hade brytt sig om att lyssna på invandrarna hade de sett att de flesta är fly förbannade över att man överhuvudtaget KAN utnyttja systemet.

Men många av dem säger att ”så är Sverige”… För de minns väl hur det var när de kom hit och asylsökande inte fick jobba. Nej, de fick inte jobba då de sökte asyl och fick leva på bidrag och/eller svartjobb i upp till tre-fyra år innan de fick uppehållstillstånd.

På tal om uppehållstillstånd så kanske en del av dem besökt en myndighet i något ärende som rör uppehållstillstånd. Afrikanen eller irakiern, som kanske varit professor eller riksdagsman i sitt hemland misstänkliggörs på myndigheten där de ska göra ansökan och får vänta i eeeeeevigheter på tillstånd, medan arbetslösa amerikaner glider in på en räkmacka och får gå före i kön!

Sånt skapar problem. Men idioterna på myndigheten som ger amerikanen VIP-behandling förstår inte detta! Än mindre förstår politiker detta.

Men åter till ekonomin.

Negativ särbehandling och utanförskap skapar problem. Det finns en ENORM företagsamhet bland folk i invandrarområdena men också arbetslöshet och fattigdom. Hur hittar man en lösning på problemen?

Kanske genom att STÖDJA denna företagsamhet?

Vad gör man åt problemen?

För det första att man lär av de historiska exempel som finns på hur man minimerar integrationsproblemen.

USA har mindre brottslighet bland invandrare än bland infödda amerikaner. Det säger ett och annat eftersom det är tvärtom i Sverige. Gör som dem. Utvisa de asylsökande och de som söker medborgarskap som begår brott. Satsa sen på språkundervising och samhällsinformation och ställ nån form av språkkrav för att man ska få bli medborgare eller få permanent uppehållstillstånd här (med undantag kanske för äldre anhöriga).

Och lyssna på invandrarna. De vill ha mer stöd från samhället MOT brottligheten. De har rätt!

Förslaget om mentorskap, att alla nykomlingar ska få mentorsfamiljer, är en bra idé.

Sen gäller det att bemöta Sverigedemokraternas idéer och idéerna bland vanligt folk och detta görs genom att ta FAJTEN MOT, och debatten MOT, främlingsfientlighetens IDÈER!

Detta måste givetvis kombineras med en idé om alla människors lika skyldigheter och lika rättigheter i Sverige. Negativ särbehandling och diskriminering FÖERKOMMER, och måste bekämpas. detta görs bäst genom att ge lika rättigheter och lika skyldigheter. Dvs att man ställer KRAV på föreningar och samfund men också ger dem lika rätt. Låt muslimerna få bygga moskéer på lika villkor med kristna som vill bygga kyrkor, t.ex. En sån sak skulle betyda ENORMT mycket för att lösa integrationsproblemen.

Och givetvis behövs stöd till föreingslivet. Idrott och andra föreningar. Speciellt föreningar som arbetar för att föra invandrare närmare det svenska kulturlivet!

Frizoner

Men tillfälligt kan viss positiv särbehandling behövas för att lösa problemen. jag tror inte på att kvotera in invandrare utan jag stöder istället Johnny Munkhammars och Johan Norbergs förslag om hur man hanterar problemen i invandrarförorterna genom ekonomiska frizoner:

Vägen in i ett samhälle heter arbete, så Sveriges inre gräns måste också öppnas. Men frågan är om stadsdelar som Rosengård, Rinkeby, Tensta, Gottsunda och Bergsjön kan vänta. När sysselsättningsgraden halkar under 50 procent uppstår ett utanförskap som har väldigt destruktiva effekter. Om trenden ska vändas måste vi agera snabbt.

Därför föreslår vi att dessa fem stadsdelar får bli frizoner i en tioårig försöksverksamhet. Alla boende som så önskar får F-skattsedel, arbetsgivaravgiften slopas för boende i området och individuella anställningsavtal tillåts. Det skulle vara ett kraftfullt reformpaket och en signal till invånarna att ta chansen. Det skulle öka företagsamheten och sysselsättningen i den vita sektorn dramatiskt. Skattebortfallet skulle mer än väl kompenseras av fler i arbete och färre på socialbidrag. Det blir lätt att jobba och lätt att tjäna pengar vitt. Färre regler att hålla reda på gör det lättare att följa reglerna.

Det finns problem med alla former av undantag, så även med dessa frizoner, bland annat för att konkurrensen snedvrids till förmån för företag i dessa stadsdelar. Men dagens situation är också problematisk.

Ifall vi har rätt kommer dessa stadsdelar om tio år att vara blomstrande exempel för andra regioner. Då utnyttjas inte bara invandringen till sin fulla potential – vi har även skapat en reformsporre för resten av landet. Tänk vad det skulle betyda för den svenska debatten om invandring, och för de som försöker hetsa mot invandrare, den dagen då alla vill vara som Rosengård!

Jag tror på tankarna, speciellt med att skapa skattelättnader för invandrare och invandrarföretag i frizonen. Frizonerna måste regleras en hel del så man är säkra på att zonidén funkar. Bland annat behöver man nog reglera att företagen måste anställa folk från zonen främst. Men jag är HELT mot att skapa undantag i LAS, för invandrare ska inte få andra klassens jobb.

Med en sån politik kan man behålla en stor invandring och dra nytta av alla fördelarna av invandringen.

SE DÄR, TVÅ TANKAR SAMTIDIGT. MAN KAN ALLTSÅ BÅDE PRATA OM PROBLEMEN SOM FINNS OCH VARA FÖR EN STOR INVANDRING SAMTIDIGT!

Munkhammars hemsida är här! Man kan läsa mer om förslaget med frizoner här:

http://www.svensktidskrift.se/?p=6285

http://erixon.com/blogg/2009/11/goteborg-vill-prova-ekonomiska-frizoner/

http://erixon.com/blogg/2008/09/gor-fororterna-till-ekonomiska-frizoner/

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.315961-frizoner-i-fororterna-knacker-utanforskapet

http://www.politico.se/artikel/1595/löser-ekonomiska-frizoner-utanförskapet/

http://www.alliansfrittsverige.nu/2010/02/februari-21-2010-munkhammar-etablera.html

http://www.munkhammar.org/blog/index.aspx?

http://www.aftonbladet.se/debatt/article7614263.ab

http://www.munkhammar.org/blog/index.aspx?page=display_entry&ID=2964

http://svt.se/2.128339/1.2110778/c_vill_gynna_foretag_i_problemomraden

http://www.svensktnaringsliv.se/reformbanken/frizoner-underlattar-foretagande-och-tillvaxt_114798.html

Jag återkommer till frizonsidén. Jag kommer att skriva en hel del om det. Det är en utmärkt idé!

Till sist!

Det finns ett hat mot polisen. Ord som ”svinen”, ”horungarna”, ”fittorna” och ”grisarna” kommer upp när man pratar t.ex om anställda vid Polismyndigheten eller myndigheterna. Ungdomen har i vissa områden hamnat i stenkastande gäng som hatar samhället. Och tro mig, de som är mest oroade över detta utveckling är föräldrarna till dessa barn!

Nu är det dags att sluta prata OM invandrarna utan istället prata MED dem, och att ta debatten om hur vi löser problemen!

Jag är trött på att se hur människor kastas på soptippen, eller hamnar i kriminalitet bara för att politikerna saknar stake och ryggrad och inte vågar ta debatten om integrationsproblemen… Så låter de Sverigedemokraterna och de främlingsfientliga stå oemotsagda istället!

Nyheter om valet och integrationen:  UNT, Sds, Johanne Hildebrand, Sds, dt, DN, DN, DN, Expressen, Svd, GP, Svd och HD om Landskrona, dn

Andra nyheter: dndndndnsvdsmphdhdhdexpressenexpressengpaftonbladetaftonbladetexpressen, , expressen,svdsvdsvdsvdsvd

Och läs svensk myndighetskontroll idag samt Rojas på Newsmill samt Merit Wager.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

22 tankar om “Tala MED invandrarna inte bara OM eller MOT dem!

  1. Pingback: Tweets that mention Tala MED invandrarna inte bara OM eller MOT dem! « Sverige är inte världens navel! -- Topsy.com

  2. ”Men först en sak om att vi behöver lyssna på invandrarna själva.”

    Hur ser du på artiklar som denna?
    http://www.nationell.nu/2009/07/24/sverigedemokraterna-ett-parti-for-invandrare/
    Jag har hört och läst liknande på flera andra ställen. Det verkar finnas många invandrare i SD. Varför skulle de vara medlem och engagera sig i partiet om andra medlemmar i partiet hatar dem? Resonemanget mot SD på den punkten faller på sin egen orimlighet.

    Att lyssna på invandrarna själva är att också lyssna på SD.

    Det är också så att det säger sig alldeles självt att det finns invandrare som är främlingsfientliga, efersom invandrare är människor och människor kan vara det. Om det nu är så att invandrare också är främlingsfientliga, då känns dina slagord ”för invandrare, mot främlingsfientliga” som en alldeles för svart och vit syn. Det blir tomma ord och propaganda.

  3. För det första kan jag som Sd är nu bara fördöma partiet. Partiet GENERALISERAR om andra folk, om Romer och muslimer och de DEMONISERAR muslimerna (som många genom historien har demoniserat judar t,ex)! Det är helt förkastligt!

    Vissa invandrare som accepterar deras generaliseringar och demoniseringar är aktiva i partiet. Det är inte konstigt, för problemen finns och de som tydligast ser problemen är de som lever mitt i dem, alltså invandrarna.

    Ett av problemen är att de anser att KULTURER är bakom brottslighet. Detta motbevisas bäst genom att en del länder faktiskt tar emot invandrare utan de problem vi har här. I USA är brottsligheten bland invandrare MINDRE än brottsligheten bland inrikes födda, i Sverige är det tvärtom och beror på politik och ekonomi.

    Så länge Sd generaliserar och demoniserar måste de pekas ut som en fara för Sverige!

    /Torbjörn Jerlerup

    (Men Sd ska inte censureras elelr bekämpas med odemokratiska metoder)

  4. Angående kulturer så finns det väl ingen som inte som inte inser att det blir en kulturkrock med exempelvis kvinnosyn med vissa andra kulturer? Det är väl inte så svårt att förstå att många i Sverige vill att vår svenska kvinnosyn ska ”vinna” den krocken? Självklart orsakar kulturkrockar viss spänning och motsättning, men kriminaliteten är troligen i huvudsak ett strukturellt problem, inte ett kulturellt problem.

    Att föreslå restrektiv invandring som en dellösning på detta strukturella problem vi nu har idag är inte främlingsfientligt. Hurvida det skulle fungera eller inte, det kan jag inte bedöma.

    ”Så länge Sd generaliserar och demoniserar måste de pekas ut som en fara för Sverige!”
    Det är svårt att ta dig seriöst när du själv generaliserar och demoniserar SD. Det finns ju många invandrare i SD, så uppenbarligen lyssnar SD på invandrare och det du säger stämmer alltså inte. Angående USA så vill jag inte att Sverige ska bli som USA.

    P.S Du har ett ”i” för mycket i en rubrik.

  5. Jag håller med. Jag skrev just det i en annan debatt här på bloggen. En person reagerade på att jag anser att det är en legitim fråga hur många invandrare vi ska ha här. Jag svarade att jag själv är övertygad om att vi klarar av och VINNER på en stor invandring, men att ingen ska brännmärkas för att denne är för en minsking av invandringen eller för att denne vill prata om problemen.

    Sen om kulturkrockar. Ja, de finns. Och det är ett politiskt beslut i Sverige att inte tillräckligt skarpt markera att exempelvis diskriminering av kvinnor inte är ok. Det är också ett politiskt beslut att inte prata om problemen med brottslighet. (Och strukturella problem spelar in och förstärks av detta, ja!)

    Jag demoniserar inte Sd. Men vi kan ju göra ett test. Generaliserar Sd om alla muslimer, drar alla muslimer över en kam eller inte?

    Vad anser Sd om moskéer, är de beredda att låta muslimer bygga moskéer på lika villkor som kristna bygger kyrkor. Om JA så generaliserar de INTE. Om NEJ så drabbar beslutet ALLA muslimer, såväl fundamentalister som vanliga troende som sekulära som gärna besöket caféet i moskén.

    Nå, vilket tror du att det är?

    OM SD GENERALISERAR OM ALLA MUSLIMER ÄR DE ETT HOT MOT SVERIGE!

    Anser jag…

  6. Bra skrivet du, jag gillar ditt sätt att tänka. Tänkte dock reflektera lite på det du skrivit, så får du också vet hur jag som invandrare ställer mig till allt det där.

    Jag kommer inte att ta det i någon speciell ordning utan tänker ta det som det kommer.

    Igår var jag på knytkalas och jag hade faktiskt en diskussion där om just detta med invandrare och integration mm. Jag läser på flertal ställen, framförallt flashback som mer eller mindre är rasisternas paradis att invandrare hör att i Sverige behöver man inte jobba och ändå får man pengar och du flyttar man dit!

    Jag erkänner att det första jag gör när jag skryter om Sverige är just detta! I mitt hemland berättar jag vilket drömland Sverige är (I jämförelse med Libanon där jag är ifrån), hur människan behandlas med vett och humanitärt. Hur du kan förlora ett jobb men inte oroa dig för din familj.

    I Libanon jobbar man i snitt 15-18 timmar/dagen och tjänar några tusenlappar i månaden. Det räcker knappt runt. Samtidigt ska man betala för allt! Det kostar att ha barnen i skola. Inte bara skolmaterial utan även årlig skolavgift på mellan 30-100tusen kronor.

    När vi kommer till ett land som Sverige, då har vi det i blodet och fortsätter jobba hårt för det är så vi är uppväxta och det är så vi har levt. Många ifrågasätter hur pizzabagaren har råd med en ny Bmw eller en ny Mercedes.

    Men hade inte svensken haft råd också om han jobbade dessa 15-18 timmar? Vi hade en restaurang i 10 år. Jag jobbade från 7 på morgonen till klockan 22. Varje dag utan någon som helst semester. Ändå kollade folk snett på mig när jag köpte min bil. Men varför?

    Och vad säger att jag måste vara rik för att köpa en ny bil? Det är ju därför lån/avbetalningar finns. För att den gemene ska kunna ha råd självfallet. Men ändå så stirrar folk ögonen blint på dessa människor som köper något dyrt och förstår inte. Men varje gång dom är nere på t ex pizzerian (Nu försöker jag generalisera ganska grovt här) så ser dom samma Ali baba. Men tänker dom på att han jobbar konstant? Nej, det skiter dom i. Dom blir bara förbannade varför han har en finare bil än dom.

    Samtidigt glömmer vi bort att svenskar reser ganska ofta, har kanske en sommarstuga, kanske 2 bilar, mc, skoter? Villa? gräsklippare? Svenskar konsumerar dessutom en hel del alkohol.

    Det gör sällan vi. Vi har ingenting att lägga pengar på. Vi reser sällan eftersom när vi väl ska resa då kostar det skjortan att ha med hela familjen. Vi har ingen stuga och definitivt ingen skoter.

    Och när vi väl jobbar så klagar svensson på att vi tar deras jobb. Vilket jobb det än är! Och jobbar vi inte, klagar dom på att vi får bidrag. Men vad i helvete, hur vill ni ha det egentligen? Låter som pest eller kolera i mångas ögon, helst av allt ska vi väl tillbaka till vårt hemland?

    Det är ytterst få människor som är riktiga flyktingar som VILL vara i Sverige. Vår familj var en av dessa. Vi flydde -90 till Sverige efter det att min lillasyster dödades av en mina. Mina föräldrar fick nog och lämnade hela sin familj och flydde till Sverige.

    Som ni alla säkert vet så är vi oerhört familjekära. Att lämna sin familj, syskon, föräldrar, kusiner etc det är inte en lätt uppgift. Men mina föräldrar ville skydda sina barn, och åkte iväg.

    Väl i Sverige fick pappa jobb efter ca 1 år på en restaurang. Mamma lärde sig samtidigt svenska. När hon kunde föra en väldig basic konversation. Då skeppades hon ut då dom tyckte att hon nu klarar sig själv. Pappa fick ju självfallet inget jobb någon annanstans än hos en svartskalle. Vem vill anställa en nykomling som flytt kriget och kan ingenting om dom svenska reglerna, levnadsätten, kulturen och framförallt språket?

    Där har vi två stora fel. Det ena är att han började jobba hos en invandrare som talade samma språk = Pappa skulle få svårt att integrera sig i samhället. Mamma va ”färdig” men jag kommer än idag ihåg hur vi lärde henne vad ”därför” betyder.

    Vi barn hade inga problem. Jag kunde franska sen tidigare och svenskan va extremt lätt för mig och som barn är man också väldigt anpassningsbar så jag kom in i gemenskapen ganska fort.

    Idag har pappa jobbat i skolan i 18 år och mamma, innan hon gick bort så jobbade hon lite lätt som tolk. Pappa är en kämpe, han kämpade hårt för sin familj och för att få det att fungera och här är i idag.

    Jag växte upp i Lycksele i norr, där vi känner ganska ytligt en familj. Dessa har bott i Sverige i 25 år. Ni har sett deras son i senaste Idol..Dom har inte lyft ett finger och har fått bidrag i 25 år.

    Såna människor är ingenting vi tycker om. Va fan gör du ingenting för? Det är ju pinsamt att människor VILL leva på bidrag. Svensk som invandrare.

    Så det finns av båda sorten. Dom som faktiskt vill sitta på sitt stora feta arsle och dom som försöker anpassa sig, integrera och assimilera sig. Men hur ska man göra det när vi kommer hit och sen är det ”sköt dig själv”.

    Någonting viktigt är att faktiskt införa ett språkkriterium för att få medborgarskap. Det tvingar folk att lära sig och när dom kan svenska så kommer dom även närmare in på arbetslivet.

    Detta med jobb är inte heller lätt för oss. Jag är egenföretagare av en anledning. Ingen vill anställa mig. Jag gick till AF och dom blev imponerade av mitt CV, jag har jobbat som chef på diverse ställen, jobbat utomlands på Irland och Italien.

    Så jag sökte jobb. Nov-Jan sökte jag totalt 248 jobb. ETT av dom jobben var ett restaurangjobb.

    ETT av dom jobben kallade mig till intervju. Gissa vilket?

    247 jobb gav mig inte chansen trots att jag var oerhört lämpad för jobbet. Ett jobb i Skara som handlar om boende ASS för ensamkommande flyktingbarn. Jag har varit flykting två gånger i mitt liv. Som barn, och 2006 när mamma dog och israel bombade oss i Libanon (vi evakuerades till Sverige då). Jag jobbade med flyktingar i Umeå, jag vet hur det är att förlora familj till kriget. Hur rädslan att komma hit som barn påverkar en etc etc.

    Jag var dessutom den enda som personligen överlämnade mitt CV och presenterade mig. Jag berättade min livshistoria och förklarade varför jag känner mig som den bäst lämpade för jobbet.

    Jag går dessutom alltid välklädd och med vårdat utseende. Skjorta och kavaj är min klädstil så inga konstigheter om att jag är presentabel.

    Tror du jag fick komma till intervjun ens? Nix. Nada. Ingenting. Hur jag än gör alltså, vad jag än söker så är det oerhört svårt att få jobb som invandrare vare sig SD vill erkänna det eller inte.

    Jag har precis intresserat mig för fotografi och köpte en kamera och på en modellsida så sökte jag lite modeller. Min mentor talade om för mig att det är så lätt att hitta där och pekade på några tjejer som alltid ställer upp på lite bilder. Jag fick inte ens svar. Ett enkelt svar.

    Jag tycker inte synd om mig själv. Fuck you vill du inte anställa mig, höra av dig till mig, jag står ändå starkt och stolt och går vidare. Men det finns många som börjar hata det svenska samhället då.: Sakta men säkert. Du får inget jobb, folk tittar snett.

    Jag har pitbulls t ex. Fem för att vara exakt. Vill du veta hur folk stirrar när en ganska stor invandrare med pitbull går förbi dom? Folk tror att jag ska döda dom eller göra dom illa. Vissa har t om sagt att dom varit rädda när dom såg mig. Men varför?

    Varför ska jag dömas för hur jag ser ut eller varifrån jag är? Jag behärskar det svenska språket betydligt bättre än dom flesta. Jag är anpassningsbar och fungerar väldigt bra i samhället.

    Ändå är jag en outsider. Svensken i sig, invandrarfientlig eller inte är en sluten person och att komma nära dessa människor är extremt svårt.

    Angående bidrag måste jag säga en till sak. SD klagar på att invandrare tar bidrag. Men det verkar som att försörjningsstöd (socialbidrag) är det enda som anses vara bidrag.

    studie/barnbidrag? Bostadsbidrag? Flerbarnstillägg? Alla dessa bidrag då som varje svensk får. Varför är det ingen som tittar snett på det?

    Det finns flera hundra tusen idioter till invandrare i Sverige. Men sluta kolla på problematiken och försök hitta lösningen. När invandrare kommer till Sverige, sätt dom inte i rinkeby era djävla idioter. Vi invandrare får ju inte välja VAR vi vill bli placerade..

    Det är politik mina damer och herrar. Det är den vi måste fokusera oss på för att rätta läget.

    Annars, tro mig, Sverige kommer att falla. Inte på grund av invandraren, utan på grund av politikers blåögdhet.

    Det blev visst en novell och inte en kommentar. Nåväl 🙂

  7. Jag anser att du demoniserar SD. Det är inte direkt så att du ger en nyanserad bild i din argumentation.

    Finns det något annat parti som lyfter fram minskad invandring som en evetuell lösning?
    Ska de som tror på en sådan en sådan lösning och SDs övriga politiska förslag (i alla politiska områden) målas ut som ”ett hot mot sverige” för att de vill rösta SD pga att de tror på de sakpolitiska åtgärderna som lyfts fram i deras skuggbudget?

    Det tycker inte jag. Att kalla dem ett hot mot sverige är fruktansvärt överdrivet. Jag anser att det faktiskt är rätt barnslig argumentation.

  8. Mitt förra inlägg var riktat mot Jerlerup, inte till Romeo.

    Till Romeo:
    Jag blir inte överraskad av det du säger. Vill tillägga att jag varken klagar på att invandrare tar jobb, eller ser snett på invandrare som är arbetslösa, men jag råkar ändå gilla mycket av SDs presenterade förslag. Man måste förstå att det går att gilla SDs sakpolitik utan att se ner på invandrare som grupp. Jag tycker man ska tänka på SD som vilket annat parti som helst, med förslag som de tror hjälper Sverige.

    Det är inte konstigt att vissa blir rädd för fem pitbulls, ungefär som att man skulle bli rädd för att gå förbi ett lejon eller en krokodil. Det ligger väl på ungefär den nivån och är inget konstigt. Även om lejonet nu skulle råka vara tamt så är det väl ändå en ganska sund reaktion att bli försiktig och till och med rädd?

    Jag tänker troligen inte rösta på SD eftersom jag gillar flera andra partiers förslag också och har engagerat mig mycket i ett annat parti. Trots det blir jag irriterad över detta fruktansvärt, i mitt tycke fanatiska motstånd mot dem.

  9. Jerlerup, ditt prat om ”att snacka med invandrare” är lite löjligt.. Förutom vad jag redan berättat om min bakgrund.. Jag träffar invandrare ungefär dagligen, jag bor ju i stan.. vore svårt att ens undvika? De flesta invandrare jag känner vet om var jag står politiskt och har inga större problem med det, ett fåtal är SDare själva.. De sant rabiata SD-motståndarna är nästan alltid pk-svenskar.

    Bra att du anammar mycket av den sverigedemokratiska linjen iaf:
    ”Utvisa de asylsökande och de som söker medborgarskap som begår brott. Satsa sen på språkundervising och samhällsinformation och ställ nån form av språkkrav för att man ska få bli medborgare eller få permanent uppehållstillstånd här (med undantag kanske för äldre anhöriga).”

    För detta är så likt att du närpå kunde saxat det från partiprogrammet.. konstigt att du motarbetar SD så febrilt när du ju tycker likadant.

    @ Romeo
    ”När invandrare kommer till Sverige, sätt dom inte i rinkeby era djävla idioter. Vi invandrare får ju inte välja VAR vi vill bli placerade..”
    Det här stämmer ju inte alls, det finns inget specifikt tvång över var invandrare måste bo.. (bortsett den tiden som spenderas på förläggning) Men om man går på bidrag, är fattig, och vill bo i städerna så kanske man inte alltid direkt kan välja och vraka?? Det råder bostadsbrist..
    Inget bostadsföretag kommer direkt ställa sig i kö för att ta emot arbetslösa personer på bidrag och ge dom lägenheter i innerstan..

    Sen väljer en hel del dock visst Rinkeby och dylikt, troligtvis för att man vill vara nära sina landsmän.. Vad gäller tvång har det snarare förts diskussioner om att införa tvång för att fler invandrare inte skall få bosätta sig i dessa områden utan just tvångsplaceras, främst i mindre kommuner.

    Och du fick inget jobb? Oj då.. ja det MÅSTE ju vara rasism? Jag har också sökt massvis och har inget heller, är svensk, okej CV och ganska högutbildad. Det finns ungefär NOLL jobb och enligt AF är det inte ovanlig att varje jobbplats som annonseras ut har tiotusentals sökande.. och skicka förfrågningar till företag som inte annonserar har inte funkat heller. Så gissa varför man inte får något? Eller trodde du det bara drabbar invandrare? ..Arbetslösheten är faktiskt runt 10%, om inte mer.. Jag har iaf satt mig på skolbänken igen istället för att ombilda mig till bättre områden.

    ”Så det finns av båda sorten. Dom som faktiskt vill sitta på sitt stora feta arsle och dom som försöker anpassa sig, integrera och assimilera sig. Men hur ska man göra det när vi kommer hit och sen är det ”sköt dig själv”.”

    Snälla nån.. Sverige har nog den mest generösa invandringspolitiken i världen.. med bidrag och bostadshjälp ungefär från dag ett, gratis hjälp med språket genom SFI om man tycker sig behöva, tolkar vid kommunikation med myndigherna, extrem kulturell känslighet från svenskar osv.. Hur klarar sig invandrare i andra länder som inte får allt detta? Sorry, men det där låter bortskämt.

    Jag har bott utomlands.. fick jag bidrag i någon form? Nej. Bostadshjälp? Nej. Språkhjälp? Bara om jag hade betalat för den.. Undra hur f-n jag lyckades överleva.. (och gissa var jag hade råd att bo? Inte i de finare kvarteren direkt..)

    PS. Och när du är ute och går med dina 5 pitbulls så tittar folk konstigt på dig? Jävlar vad konstigt du..! måste nog också bero på att du är invandrare och inte dina 5 pitbulls i sig.. 🙂

  10. Tack för ditt långa mail Romeo.

    (Lägg in det på din blogg så folk kan läsa det där också).

    Ja, ”svenskar” är lite slutna av sig. Jag hade en amerikansk vän som efter att han flyttade hit bestämde sig för att försöka prata med folk. Så han började prata med folk på bussen och tunnelbanan. Du kan gissa vilken reaktion han fick. *asg* Folk trodde att han antingen ville ragga på folk eller att han var från nån kristen religiös sekt. Så de drog sig tillbaka bara. Och försökte han prata med barn fick ”svenskarna” nåt mordiskt i blicken.

    Han kom till mig och undrade vad han gjorde fel och var så ledsen, ”jag ville ju bara prata lite med folk, och öva min svenska”.

    Därför tror jag på en idé om mentorskap för kontakten mellan ”svenskar” och nya invandrare, som jag sett att flera debattörer har.

    Jag gillar det du skrev om att det finns skyddnät här. Sen är det klart att idioter kan utnyttja detta (det gör s.k. svenskar också) men det är ett politiskt problem.

    Om arbete. Jag skrev nåt liknande tidigare här: https://ligator.wordpress.com/2010/08/19/argument-5-invandrare-ar-lata-och-jobbar-inte/

    Sist dina pittbulls. Jag kände en kille från Gambia som brukade avväpna de som hade fördomar genom sin breda skånska. Han kom till Sverige i början av 70-talet och bodde först i Malmö. Så när rasister kommer fram till honom säger han nåt på bred skånska och gör dem alldeles snurriga! *asg* För övrigt bär han rastafrissa och ser ut som en sorts rockstjärna (vilket han råkar vara i Gambia!) så folk blir minst lika avväpnade när det visar sig att han är extremt intellektuell.

    Jag hade en tuff läderbög som granne en gång, förresten, Han klädde sig i svart, med piskor och nitar och handbojor kukfodral och hela kittet som man ska ha om man är homosexuuell sadist och ska gå på fest. Innan han skulle gå på fest gick han ut och rastade sin (och hans partners?) lilla knähund. Tänk dig stor biffig, MUSKULÖS, skäggig halvnaken läderbög i full utstyrsel med kedjor och svart läder och en liten vit pyttehund med rosa rosett!

    Jag älskar sånt!

    Det är såna saker som är nyttiga, när alla ”fördomar” eller förutfattade meningar man har vänds upp och ned!

    Och de som vågar utmana sina fördomar, kan läsa sig att varken en pittbull eller en invandrare är farlig! 🙂 TYvärr utmanart för få människor sina fördomar!

  11. Utan att förändra invandringspolitiken så är det meningslöst att prata integrationspolitik. Då öser man bara bensin på brasan med ena handen och försöker släcka elden med den andra! En förändring av nuvarande invandringspolitik är ett nödvändigt villkor, men naturligtvis inte ett tillräckligt, för att lösa de problem vi har. De enda politiska parti med chans på riksdagen som på något sätt vill förändra invandringspolitiken, eller ens vågar ifrågasätta den, är ju faktiskt Sd och de är därför de enda som har någon trovärdighet i frågan. Fortsätter man med massiv ”humanitär” invandring så finns det ju ingen ”integrationspolitik” i världen som löser problemen, de kommer bara bli värre. Pratar man om länder som USA så ligger ju nyckeln i att de bedriver selektiv arbetskraftsinvandring, inte i första hand i någon ”integrationspolitik”.

    Sen är det ju naturligtvis fel att kritisera de invandrare som kommer hit, man kan egentligen inte ens kritsera de invandrare som ljuger sig till uppehållstillstånd för att kunna erhålla arbetsfri livstidsförsörjning. Det är ju ett högst rationellt agerande, skulle det finnas ett land som erbjöd etniska svenskar ett eget slott och 10 miljoner per år i arbetsfri inkomst om man kom dit och påstod sig vara förföljd skulle det landet ju på samma sätt översvämmas av ”asylsökande” svenskar som gjorde allt för att få stanna.

  12. Vx. Jag generaliserar inte om andra människor, jag demoniserar inte heller muslimer eller folk från andra kulturer. Därför är min syn på världen HELT annorlunda Sd:s.

  13. @ jelerup

    Som jag skrev så är poängen att man måste sluta kasta mer bensin på brasan INNAN man börjar diskutera hur släckningsarbetet skall utföras om detta skall ha någon som helst chans att lyckas. Eftersom du inte verkar beredd att ändra invandringspolitiken så är ju dina ”släckningsplaner” faktiskt ganska meningslösa …

  14. @ VX:

    Ska du inte leva som du lär? Kom inte med korkade inlägg som svar till mina är du snäll.

    ”Jag har bott utomlands.. fick jag bidrag i någon form? Nej. Bostadshjälp? Nej. Språkhjälp? Bara om jag hade betalat för den.. Undra hur f-n jag lyckades överleva.. (och gissa var jag hade råd att bo? Inte i de finare kvarteren direkt..)”

    Så landet du bodde i, flydde du dit? Kom du dit som asylsökande flykting? Antagligen inte, att du ens kan jämföra det visar ju hur trångsynta människor egentligen är.

    När jag är ute och går med mina pitbulls, vad jag menade där var helt enkelt att folk dömde mig ännumer. Inte nog med att jag är invandrare, jag har dessutom pitbull = automatisk kriminell, säkert knarklangare och våldtäktsman.

    ”Och du fick inget jobb? Oj då.. ja det MÅSTE ju vara rasism? Jag har också sökt massvis och har inget heller, är svensk, okej CV och ganska högutbildad.”

    Än en gång ett oerhört ointelligent antagande. Jag insinuerade inte att alla 248 jobb nekade mig en intervju pga mitt namn. Men det är korkat att tro att det inte påverkar.

    Jag bor i lilla Skara, ett jobb här, som kräver en viss utbildning har inte flera tusen sökande. Okej om jag bodde i Stockholm då hade jag förstått att flera tusen söker. Men när jag har ett så starkt CV så börjar jag undra. Inte bara jag, även AF blev fundersamma och började ifrågasätta om jag överhuvudtaget sökte jobb för ”med ditt CV borde du få ett jobb”.

    Det går hela tiden att vrida och vända på allt, precis som du gör att det inte beror på att man är invandrare. Det är att vara naiv och blåögd. Öppna ögonen.

    Sen säger du att det inte stämmer att man inte får välja vilken stad. Hur vet du det? har du varit där? Vi blev placerade i Kristineberg för att sedan bli förflyttade till Lycksele. Vi valde inte. Men hur vet du hur det ligger till?

    Det roliga med främlingsfientliga är att ni leker så otroligt intelligenta och ni ”vet”. Men ni vet inte ett djävla skit. Ni läser lite här och där och antar. Vi har upplevt allting, svart på vitt. Det är en stor djävla skillnad. Men som vanligt, för komplicerad för vissa att förstå.

  15. Romeo. Hur var det för er i början, fick ni överhuvudtaget jobba när ni sökte asyl? Och hur länge var ni tvunga att vänta tills ni fick uppehållstillstånd och kunde leta efter jobb?

    Inte många svenskar vet om att asylsökande inte fick jobba och att det delvis är så ännu.

  16. #15 Instämmer helt med dig Roger Svensson.

    Första åtgärden är ett naturligtvis ett totalstopp av flyktingar in till Sverige.

    Andra åtgärden blir att lösa alla problem med massarbetslöshet, massbidragsberoende och masskriminaliteten. Målet är att alla flyktingar i Sverige skall arbeta, inte erhålla bidrag och en kriminalitet som inte överstiger den som gäller för etniska svenskar. Våldtäckterna måste ner från världens näst högsta på 6000/år till 800/år. Vi måste arbeta aktivt med att återvandra invandrare till sina hemländer för att minska problemen här.

    Tredje åtgärden blir att ALLA flyktingar anvisas till flyktingläger i konfliktens närområde. Sverige skall enbart ta emot arbetskraftsinvandring av specialister som ej går att finna bland alla våra 500.000 arbetslösa. När alla 500.000 arbetslösa, 500.000 förtidspensionärer och 500.000 överanställda byråkrater har ett riktigt jobb i privata näringslivet och svenska företag behöver mer arbetskraft skall vi importera den från våra närmaste grannländer, ex Tyskland som har 8 miljoner arbetslösa, välutbildade, germansk språkgrupp, protestantisk kristen kulturhistoria.

    Vi skall göra det så enkelt och rationellt som det bara går och visa att vi lärt oss något av den katastrofala invandrinspolitiken som bedrivits sedan 1975.

  17. @ Romeo
    Nej, men jag kom åkte dit med inte mer än en väska och lite besparingar. Och flyktingar.. Ja du, bara några ynka procent, mindre än 5%, av sveriges invandrare har asylskäl.

    Vidare, som sagt – bidrag, bostadshjälp, språkhjälp.. Jag talade ju inte bara om mig utan framförallt hur klarar sig invandrare i andra länder där dessa saknas om det är så j-vla tufft här i Sverige..? Svara vänligen. Du kan kalla mig dum bäst f-n du vill, men då kanske du också skulle testa att försöka motbevisa mig.. Att motbevisa en dum en som mig borde väl vara lätt?

    Och dina pitbulls..
    Mmm.. visst! Och de som klär sig utmanande gör det för att dom INTE vill ha uppmärksamhet.. 😀 Varför skaffade du dom ens då? Trodde du att det skulle få folk att betrakta dig som icke-farlig?? 🙂 Det ses inte som normalt att gå omkring med fem pitbulls och folk kommer således heller inte betrakta det som det, många är rädda för hundarna dessutom, att du antar att det måste ligga rasism bakom är irrelevant..

    Tiotusentals sökanden är average för hela landet.. inte stockholm.. det är rimligtvis ännu värre där, här(Göteborg), och i Malmö. 🙂

    Och din ”placering och förflyttning”.. kan du vara mer specifik kanske? Blev ni placerade på flyktingförläggnig i Kristeneberg och omplacerade senare? Blev ni tilldelade kommunalt boende där? Vad? ..Jag vet hur det ska gå till, ja, iaf i nuläget.. (vet inte om det går att applicera på hur det gick till 90) Men jag har såklart ingen aning om hur det gått till i ditt fall eftersom du inte ens berättar det??

    Så vad är det exakt du menar och klagar på..? Att man kan bli placerad på flyktingförläggning som nyanländ? Att man inte kan välja exakt var man vill bo utan måste ta hänsyn till var det finns ledigt och vad man har råd med, eller vad myndigheterna är beredda att betala för?

    ”Det roliga med främlingsfientliga är att ni leker så otroligt intelligenta och ni ”vet”. Men ni vet inte ett djävla skit. Ni läser lite här och där och antar. Vi har upplevt allting, svart på vitt”..

    Mhmm.. just det. Du antar verkligen ingenting för du har redan upplevt allting.. 🙂 Och du vet allt om oss ”främlingsfientliga” också.. Lycka till med alla upplevelserna där uppe i Lycksele.

  18. @ Jerlerup:

    När vi kom till Sverige åkte vi först till Göteborg där vi var i ett tillfälligt boende med handikappade (vi bodde alltså i samma boende). Vi hade aldrig varit utanför Libanon och lilla Libanon, går du i någon timme så har du korsat en hel del städer. Vi visste att vi skulle till Lycksele..

    Jag kommer ihåg att vi gick och gick och såg en skylt där det stod något med ”lys” och vi trodde vi var i Lycksele och blev jättebesvikna för det var så kallt! (RIGHT, om vi bara visste vad som komma skall).

    Sen åkte vi vidare till flyktingförläggningen kristineberg. Där fanns det inte på tal att jobba. Det var en annan tid än vad det är nu. Svårt att förklara. Men vi bodde alltså i ett område med enbart invandrare. Enda svensken vi hade kontakt med var dom på migrationsverket dit man fick gå varje dag (va 5-7 km dit) och läsa på en lapp om vi hade fått uppehållstillstånd.

    Vi var alltså ett nummer, min familj och det numret kunde stå på godkända sidan eller icke godkända. Jag kommer ihåg att första dagarna (Vi kom i November.. Du kan ju tänka dig norrland med dess snö) så gick vi dit migrationsverket skulle vara men det fanns inget där.

    Efter någon vecka var det någon som följde med oss och visade oss huset. Det var så mycket snö, att vi vart snöblinda. Vi såg aldrig huset. Vi hade ju liksom inte upplevt denna massa av snö.

    Iaf, efter 10 månader fick vi uppehållstillstånd. Under dessa 10 månader så var vi liksom i vår lägenhet. Det fanns inte att man gick ut och festa eller whatnot utan det var ganska instängt. Det var en area på kanske 1000kvm som vi var i. Man hade ju ingen bil eller cykel eller något liknande. Så vi hade liksom ingenstans att ta vägen.

    Vi blev förflyttade till slut till Lycksele där vi fick bo ihop med en annan familj. Pappa hade än inte kommit till Sverige så det var min då unga mor, jag och min äldre bror. Pappan i den andra familjen försökte sig på mamma ett flertal tillfällen och mamma var oerhört rädd. Vi visste ju inte att man kunde förflyttas ifrån denna man.

    När man kommer ensam, och inte känner till något så accepterar man tyvärr det mesta. Man är ju rädd för att göra fel och skickas tillbaka. Men tal om jobb eller dylikt var det inte. Utan man lät oss vara. Mamma satt ju hemma och gjorde ingenting och det var varken skola eller jobb för henne.

    Det var först FLERA år efter som hon fick börja gå svenskundervisning. Varför vet jag inte.

    Pappa kom i alla fall strax därefter, började jobba inom restaurang och nu jobbar han i skolan. Vi fick inte så mycket hjälp. Vi fick t ex inte cyklar, möbler etc som många av dagens invandrare får.

    Så fungerade det för oss. På 90-talet. Idag ser man ju att det är helt annorlunda. Dock är det negativt tror jag. Man får för mycket utan att det ställs krav på en.

    Invandrarpolitik är något jag lätt skulle kunna tänka mig jobba med. För det behövs. Det behövs också självfallet att man ställer lite hårdare krav för dom som kommer. Är man inte flykting, så borde man få krav. 1, 2, 3 år, you name it. Fixar man inte jobb då får det va. T e x.

    Det borde bli skärpning. Jag är invandrare, men även jag kan se problematiken med att släppa in en hel drös invandrare bara sådär.

    I Lycksele kom det in 350 somalier på en och samma gång. Besök lycksele, så ser fler somalier än svenskar. Där har vi problemet. Det är okontrollerat.

  19. Det är uppenbart för alla att vi har integrationsproblem i Sverige idag – det är bildeldar, upplopp, skott mot polishus, arbetslöshet, bidragsberoende, våld och segregerade bostadsområden. Visst måste vi göra allt för att lösa dessa problem som hänger samman med och uppstått som ett resultat av flyktinginvandringen. Det handlar om åtgärder inom en rad områden – skola, utbildning, etc.

    Men, eftersom vi inte lyckas integrera de flyktingar som kommer hit idag, trots decennier av åtgärder, så måste vi givetvis stoppa tillflödet av nya flyktinginvandrare. En invandrarvänlig integrationspolitik förutsätter ett stopp för ny flyktinginvandring.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s