Torbjörn Jerlerup rekommenderar: Marco Nilssons blogg!

Jag har just upptäckt en blogg som drivs av Marco Nilsson med många intressanta tankar om situationen i Sverige och om islam.

Jag citerar två av inläggen här idag för att ge er en idé om bloggen:

Skicka svenskarna till en grotta! (17/5-2010)

”Jag läste igår en islamfientlig blog, och när jag ögnade igenom de många kommentarerna till ett inlägg om hur islam är det största hotet mot Sverige slogs jag av hur de som skrev verkade bilda en stark gemenskap av meningsfränder. Inte bara de som förespråkar kärlek och förståelse men även de som sprider hat och misstänksamhet verkar drivas av en känsla för nästan kärleksfull och ömsesidigt stöttande gemenskap. Ok, jag erkänner, om man kommer ihåg Hitlers Tyskland så borde detta inte ha kommit som en överraskning för mig.

Dessutom drivs båda grupperna av att man upplever ens sysselsättning som meningsfull, att man arbetar för något högre syfte. Men jag undrar hur många av både islamhatarna och muslimerna (eller kristna) skulle ha alla sina åsikter kvar om man tog bort den kärleksfulla eller stöttande gemenskapen? Det borde vara nästan sunt förnuft att man påverkas av ens sociala omgivning och att man automatiskt söker social gemenskap som också ofta får styra detaljerna kring det högre syfte som vi ska sträva efter.

Vi vet att radikaliserade muslimer påverkas mycket av sin umgängeskrets och på samma sätt verkar SD sympatiserande islamhatarnas dumhet tätna i deras sociala kontakter. I slutändan borde varje individ fråga sig själv åtminstone spekulativt: hur mycket av mina åsikter är verkligen mina? Ett ödmjukt svar skulle kanske dämpa de allra hetsigaste känslorna.

I årtusenden har människor som Muhammed, Moses och Buddha sökt sig till enskilda platser för att reflektera över vad deras högre syfte i livet är utan socialt tryck från omgivningen. Svaret på frågan har visat sig i varierande former beroende på person, men hat har inte varit dessa människors första fokus. Eller om det har varit det så har de istället försökt att agera för att minska konflikterna och hat i samhället.

I Sverige skyller man ofta muslimer för att tvinga på varandra till synes konstiga traditioner och att utöva socialt tvång. Det kan vara sant att speciellt de mer konservativa muslimerna gärna vill sprida sina tolkningar och försöker trycka på de mer moderata ”i sanningens namn”. Men man glömmer ofta att även det svenska samhället är fullt av traditioner som blir lätt socialt tvång. Som en medlem i nykterhetsrörelsen tar jag gärna upp drickandet då det ofta handlar om rent grupptryck. Vill man umgås med svenskar och knyta vänskap så är gemensamalkoholkonsumtion ofta den bästa vägen.

Det samma gäller kläderna. Att gå med utmanande kläder på gatorna handlar inte bara om den individuella friheten att välja, vilket i och för sig är bra, utan också om hur folk tror att de ska klä sig för att vara attraktiva och accepterade i sina sociala kretsar. Jag vet att det skulle gå emot våra liberala tankar om individens frihet, men många av oss skulle gagnas av att bli skickade till en öde grotta (gärna inte densamma som bin-Ladin gömmer sig i) för att hitta sitt eget högre syfte och komma bort från allt socialt tryck som ofta bara skapar misstänksamhet, hat och tvångsmässigt beteende.

”De som framhärdar i att förneka sanningen säger [till sina meningsfränder]: ’Lyssna inte på uppläsningen av Koranen! Nej, [överrösta] den med rop [och skrik] så vinner ni kanske [överhanden]!’” (41:26). Jag tror att samma gruppbeteende drabbade även andra stora män som Jesus som utmanade folkmassorna att tänka själv, och tyvärr fortsätter det att drabba också vanliga religionsutövare även idag.”

******

Shariah – diktatur eller vägledning? (Tänk själv!) (7/5-2010)

”Häromdagen läste jag en intressant insändare i Metro. Personen i fråga skrev om den heta frågan om niqabförbudet i Belgien. I stort sett verkade han ha sympatier för muslimerna och även visste förvånande mycket om innehållet i Koranen. Men den sista meningen tycker jag var symptomatiskt för många västerlänningar: ”Glöm inte att det viktigaste är ditt eget personliga förhållande till Gud och inte klädedräkten.” Jag vill inte på något sätt förespråka användandet av niqab, men västerlänningar verkar ha svårt för att förstå att hur man klär sig och agerar är en väsentlig del av muslimernas personliga förhållande till Gud.

På samma sätt finns det en vidspridd missuppfattning om vad Shariah betyder. I det västerländska språkbruket har det fått en negativ klang och har kommit att stå för det irrationella och diktatoriska. Men båda synen låter främmande för muslimer. Man brukar istället säga att Shariah betyder ”vägen till källan i öknen”. Då kan ordet innebära både vägledning och en praktisk väg som man följer.

Men vägledningen från Gud är inte diktatorisk. Om man inte har den fria viljan att själv kunna välja om man vill ta till vara vägledningen, skulle det inte längre handla om vägledning utan om tvång. Och att välja följa vägledningen behöver inte vara irrationellt som om man var med i någon sekt där man blint följer regler som är uppenbarligen skadliga. Om man inte kan använda den Gudagivna rationaliteten och analytiska förmågan, blir det omöjligt att tillämpa vägledningen (Shariah) i en mångfacetterad och föränderlig värld.

Visserligen kan man blint följa andras tolkningar, men det grundläggande beslutet att låta någon normativ princip forma ens agerande i vardagslivet kräver ett aktivt beslut där både den fria viljan och analytiska förmågan spelar en roll. I alla fall enligt Koranen borde förmågan att tänka själv spela en viktig roll:

”De frågar dig om rusdrycker och spel om pengar. Säg: ’Det ligger svår synd i bådadera men [också] något som kan vara människan till nytta. Det onda de medför är dock större än den nytta de kan ge.’ Och de frågar dig vad de bör ge åt andra. Säg: ’Det som överstiger vars och ens behov.’ Så klargör Gud [Sina] budskap för er för att ni skall tänka över [dem]. (2:219)”

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

4 tankar om “Torbjörn Jerlerup rekommenderar: Marco Nilssons blogg!

  1. ”Jag vill inte på något sätt förespråka användandet av niqab, men västerlänningar verkar ha svårt för att förstå att hur man klär sig och agerar är en väsentlig del av muslimernas personliga förhållande till Gud.”

    KOLLEKTIVA. Inte personliga. Det är skillnaden.

  2. Det borde i alla fall handla om ett personligt förhållande. Tyvärr förekommer det ibland grupptryck, som i alla samhällen. Men när det förekommer så är det lättare att förstå det som en kvarleva från ett klansamhälle, vilket plågar även de kristna och andra religioner i Mellanöstern

  3. När man är i ett samhälle där alla klär sig på ett sätt blir det svårare att sticka ut genom att inte göra så. Men detta är ett problem som faktiskt inte bara finns i arabvärlden. Se på Sverige och kvinnors förhållande till hår. Hår ska tuktas, odlas, utrotas, klippas, frisseras, bortrakas, bortvaxas, och kort och gott inte existera. Man vaxar ben, rakar muttor och armhålor, noppar både här och där, försöker radera ut ögonbrynen för att ersätta dem med pennstreck, etc, etc… Hår är bara tillåtet på huvudet i övrigt är det nån äckligt som ska bekämpas på alla möjliga sätt.

    Och det kollektiva grupptrycket här att se hår på detta sätt är lika stort som i arabvärlden. I en del arabiska länder är det lag att man ska bära slöja, men inte i alla. Men även i länder där man får gå med håret utslaget är det 90-95% som väljer att gå med slöja I DE BYAR DÄR DET ÄR GRUPPTRYCK ATT MAN ”SKA” GÅ MED SLÖJA.

    Lustigt nog rakar 90-95% av alla yngre kvinnor ben och armhålor i Sverige. Grupptryck?

    Precis som i de fall när man bär slöja av grupptryck, hittar man olika sätt att rationalisera att man faller för grupptryck. Att det är svettigt med hår, luktra, kliar, blir strävt då nån ska smeka det, är krångligt, fult, tovigt, etc, etc…

    Nej, jag är varken mot slöja eller att man rakar hår, man får väl göra som man vill.

    Men innan man gnäller på muslimer ska man fundera över om inte grupptryck finns även i Sverige.

    Vi står inte långt från klansamhället heller!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s