Den svenska kulturen: ”svensk” folkdans

Jag fortsätter att undersöka den ”svenska” kulturen. Denna gången: folkdans!

Det ”svenska” har skapats av de som bott i Sverige genom direkta möten med andra kulturer. Främst genom invandrare i Sverige, eller folk som bott här länge och svenskar som bott i utlandet. ”Svensk” folkmusik och folkdans är ett bra sånt exempel. Eller all folkmusik och folkdans överhuvudtaget.

Om man t.ex. lyssnar på en grupp som spelar ”genuin” indiansk folkmusik från Anderna så lägger man märke till melodier och takter som man kan känna igen från den musik som var populär på 1500-talet och 1600-talet i Spanien. Svensk folkmusik kryllar av influenser från Europas musikliv under många tusen år, t.ex från den klassiska musiken.

Svensk folkdans är också i sin tur så ihopblandad med andra kulturers dans att det är svårt att säga vad som är s.k. svenskt och vad som inte är det.

Mazurka

Mazurkan importerades från Polen via Tyskland och Frankrike och hovet runt Bernadotte efter att Polen uppslukades av Tyskland runt 1790. Mazurkan i sig sägs ha utvecklats i ett kulturmöte mellan Polen och Ryssland.

Polska

Det är spännande att se hur stort inflytandet av polsk dans varit. Polskan har sitt urspung i Polen. Polskan har sitt ursprung i att man mer och mer började danska pardans istället för gruppdans i samband med  renässansen. Var detta kommer ifrån vet jag inte. En webbkälla säger Italien.

När renässansen kom till Polen blev resultatet av kulturmötet det som nu kallas polskan. I och med att kung Johan III i slutet av 1500-talet gifte sig med en polsk prinsessa, och vi senare fick Sigismund, som polsk-svensk kung kom polacker att bosätta sig i Sverige och svenskar i Polen och dessa importerade polskan, dansen polskan, till Sverige. En del vil även se ett tjeckiskt inflytande på polskan genom att ordet polska liknar det tjeckiska ordet för halv.

Hambo

Hambo har utvecklats ur polskan.

Schottis

Jag citerar här wikipedia rakt av: ”Schottis har troligen sitt ursprung i vanligt förekommande folkdans i Europa, kanske framförallt i Skottland (därav namnet). Dansen, som har sitt ursprung i Böhmen, spred sig under 1800-talet från Paris danssalonger för att bli en modedans i bland annat Sverige under slutet av 1800-talet. Dess namn kommer från tyskan och i sin grundform räknas den till gammeldanserna.”

Här ska invandrare till de svenska industrierna ha spelat en stor roll enligt källorna.

Det kan noteras att schottis på spanska kallades (chotis), på portugiskiska (choutiça).

Vals

Valsen har sitt ursprung i det österrikiska och spanska Habsburgska hovet på 1500-talet. Olika valsliknande danser var på modet i de ledande hoven i Europa då en av huvudinfluenserna var dansen Lavolta som föddes i Italien under renässansen. Den moderna valsen födde i de tyskspråkiga länderna på 1700-talet. Denna engelska wikipediaartikel är bra: http://en.wikipedia.org/wiki/Waltz

Sammanfattningsvis

Givetvis har dessa danser utvecklats i sin ur i mötet med andra danser från andra kulturer. Spansk folkdans har t.ex. påverkats oerhört mycket av judiska och arabiska kulturers danser, samma har den italienska dansen, via araberna på Sicilien. (se tex. på Flamancon med arabiska influender och influenser från zigenarna. http://en.wikipedia.org/wiki/Flamenco )

Det betyder inte att det svenska, och den svenska kulturen, inte också är unikt och värdefullt och något ci ska skydda och värna om och sprida så mycket som möjligt. Jag är för det. Vi bor i Sverige och tycker att svensk traditionell kultur ska få extra mycket stöd av samhället.

Men invandring av folk från andra kulturer, och mötet med dessa kulturer, står inte i motsats till det svenska. Beviset för det är att det svenska utvecklats ur det direkta mötet med det ”utländska”.

Det är inte ett val mellan antingen… eller…

Vi kan både satsa mer på det svenska, mycket mer än idag. Vi kan hissa vår flagga stolt, ställa stora krav på att folk ska kunna svenska i Sverige och t.o.m ställa krav på att folk känner till svenskt statsskick och svensk historia. Vi kan stolt sätta upp nationella symboler och statyer.

Men vi kan också tryggt ta mötet med det utländska. Vi kan se invandringen som något positivt och värdeskapande för Sverige, bara man med konsekvens avvisar avvarterna av den, och befrämjar dess positiva sida. Och vi kan lugnt ta avstånd från den falska nationalism som Sverigedemokrater och nationaldemokrater står för.

Tänk på det nästa gång Sverigedemokraterna bjuder på traditionell svensk folkdans och ber dig att ”rösta på Sverigedemokraterna 2010”!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

8 tankar om “Den svenska kulturen: ”svensk” folkdans

  1. Ping: Den ”svenska kulturen”: visan och de svenska vissångarna | Sverige är inte världens navel!

  2. Ping: Rädslans genealogi, eller: Är Kalle Anka svensk nu? | Sverige är inte världens navel!

  3. Ping: Den ”svenska” kulturen: huvudduk | Sverige är inte världens navel!

  4. Ping: Den svenska kulturen: aal‘ud, العود (lutan och gitarren) « Sverige är inte världens navel!

  5. Ping: Vem är rädd för en liten hijab, del 3 « Sverige är inte världens navel!

  6. Ping: » Tacka invandrarna för nationaldagen

  7. Ping: Tacka invandrarna för nationaldagen | Motargument

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s